onsdag, oktober 18, 2006

Hasj og flere koner til folket!

For et par dager siden leste jeg i avisa at Unge Venstre på sitt landsmøte bestemte seg for følgende to fanesaker i tida som kommer: Legalisering av hasj OG å tillate flerkoneri i Norge. Den første fanesaken gidder jeg ikke å gå inn på her, ettersom de fleste som kjenner meg vet hva jeg mener om det - når det gjelder flerkoneri/polygami har jeg imidlertid en del på hjertet.

La meg først si at det er relativt nærlliggende å latterliggjøre De Unge Venstrespirene for i det hele tatt ha valgt disse to sakene, da det finnes saker der ute som kan framstå som viktigere. Det gir likevel mening i den forstand at et parti med så få velgere nok er opptatt av smalere saker enn partier som ønsker å appelere til massene. Dersom jeg skal tillate meg å være litt seriøs midtveis vil jeg si at jeg respekterer Unge Venstre for at de tar opp saken med polygami NETTOPP av denne grunn. UV kan umulig ha så mye å vinne på å fronte saken, samtidig har de da vitterligen et poeng når de sier at det ikke er statens oppgave å regulere samlivsformer mellom voksne samtykkende mennesker. For hvem bryr seg egentlig om Ali er gift med både Marja og Arja? Mulig at Marja bryr seg dersom hun hadde ham først, men Arja visste vel om Marja og kunne ha sagt nei takk om hun ville. Det er forresten vanlig i kulturer som tillater polygami at mannen bor sammen med sin første kone og at hun er sjefskona, så sånn sett er Marja ivaretatt. Dersom Unge Venstre får sin sak gjennom skal du ikke se bort fra at Fredriksen får mitt samtykke dersom han ber om å få ta seg enda en kone om noen år. Hun må selvsagt være tjukkere enn meg, og hun må like å lage mat og holde det rent og pent rundt oss. Skjønner? JEG blir sjefskona, det er som å få en gratis polakk! Og siden det er Fredriksen som har lova gud og hvermann å elske og ære henne så er det ingen som kan tvinge meg til å være grei mot henne, hu er ikke mi kjærring selv om vi deler samme mann. Hvis denne ordningen vedtas i stortinget håper jeg Statskirka umiddelbart setter inn noen litt mer liberale biskoper og prester. Det som provoserer meg en smule er at ingen snakker om flermanneri. Ordningen må gjelde begge kjønn.
I tilfelle noen måtte være interessert kan jeg også meddele at jeg har meldt meg inn i Unge Venstre, og at jeg har sendt inn en del forslag til neste års partiprogram:
* Fjerne lovparagrafen om blotting - fra nå av kan alle være nakne når de vil, hvor de vil!
* Forby kirkesamfunn i storbyer og tettsteder å ringe inn til gudstjenester med høye kvasse lyder
* Vedta noen av de beste lovene de har i USA, som feks:
- Å forby sex med levende fisk (Minnesota)
- Å forby sex med lyset på (Romboch, Virginia)
-Å forby menn å banne under akten, mens kvinner kan tillates å viske stygge ord (Willowdale, Oregon)
(For flere eksempler; sjekk ut www.erotikknett.no - en side jeg fant i det jeg utførte research til denne vitenskaplige artikkelen)
-I Alabama er det ulovlig å ha på seg en løsbart som skaper latter i kirken.
- I Texas er det ulovlig å banne foran, eller kle av seg foran et lik.
- I Michigan eier en ektamann konens hår ifølge loven.
- Lovgivningen i Kansas forbyr harer å skyte fra en motorbåt.
- I Kansas er det forbudt å fiske med bare hendene.
(kilde: www.cel.webby.no)

Dersom noe av dette vedtas vil jeg be dere huske hvem som hadde idèen først.

Helt til slutt: Kjære Boye Bjerkholt (unge-venstre-medlem avbildet i Dagbladet i artikkel om nevnte sak) det er temmelig opplagt at du selv fantaserer om ditt eget harem. Ta deg en titt i speilet og spar deg for nederlaget: it aint gonna happen!

3 Comments:

Blogger Rållserau said...

Hm. Ikke noen andrekone på meg, takk. Jeg vil gjerne være først og sist og opp i mente. Er du egentlig forelsket i Fredriksen?

tor. okt. 19, 03:42:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Jeg er kjempeforelsket i Fredriksen! Og han i meg. Den andre kona skal kun ha praktiske oppgaver i hjemmet.

fre. okt. 20, 08:51:00 a.m. 2006  
Anonymous Petter Falch Rasmussen said...

Det er klart ordningen gjelder begge kjønn. Hva er det i "polygami" (i motsetning til f.eks. polyandri og polgyni) og paragrafforslagets ordlyd "uavhengig av kjønn og antall" som skulle tyde på noe annet? Enig at det er overraskende at det er mye snakk om polygyni når folk hører om polygami. Det sier kanskje en god del om folks fordommer.
Om din ektefelle får seg en ny ektefelle, med din velsignelse, så er det vel i din interesse å gjøre vedkommende lykkeligst mulig, uavhengig av om vedkommende er DIN ektefelle også eller ei. Den nyes lykke vil jo påvirke din gamle ektefelles lykke, som igjen påvirker din, og om du og den nye i tillegg skal omgås, så er det best å ha et best mulig forhold.

fre. jun. 06, 11:45:00 p.m. 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home