søndag, juni 04, 2006

Hvorfor feirer vi pinse?

Ja - hvorfor feirer vi pinse? Leste i avisa at en foreleser hadde spurt et kull religionsstudenter om dette, og at ingen visste svaret. Slike avisartikler gjør at jeg kjenner meg rikig smart - "peanuts!" tenkte jeg - "Den hellige ånd kom til apostlene og de fikk flammer over hodene og begynte å tale i tunger". Litt av en show-off egentlig, hva i all verden skulle være poenget med å slå over på andre språk så lenge de faktisk kjente hverandre fra før og aldri hadde hatt noe problem med å snakke sammen så langt? Denne problemstillingen ble aldri tatt opp på søndagsskolen, der jeg innbiller meg at lærdommen om pinsen ble skjenket meg.
Vel nå er det altså pinse, og jeg kjenner ikke noe særlig behov for å feire. Jeg har ligget på sofaen siden i går ettermiddag og lest Flytande Bjørn av Frode Grytten. Han skriver rett godt syns jeg, og på nynorsk!

Tilbake til søndagsskolen - jeg ser for meg at ildsjelene som møtte opp annen hver søndag klokka 10.30 på bedehuset for å gi oss fisk i garnet, stjerner på himmelen, hvite plastposer med blå skrift på, lilla Brød-til-verden-bøsser og et religiøst fundament i livet ville blitt relativt skuffet dersom de hadde visst at det alle snakker om i voksen alder nettopp er kortene med fisk- og stjerne- og eppleklistremerker. Ikke bibelhistoriene. Visst husker vi en sang og to: Når fristeren kommer og banker på mitt hjerte og spør om han kan få komme inn... da svarer jeg nei det kan du iiiiiikkkkkke, dra bort fra mitt hjerte og sinn. og Nå kommer sporvognen som går til himmelen, med Gud som sjåfør og Jesus konduktør, det går så lett - lett- lett- når man er frelst - frelst -frelst, ære være han som kjøøøøører, Tuuuuut.
Hvordan kan egentlig dette ha seg, vi ble da tatt tak i i svært ung alder? Kan vi ha vært 3- 4 år? Selv forsto jeg faktisk ikke at dette var et frivillig tilbud, etter som det het noe med skole. Foreldrene mine var kjempeivrige etter å få meg avgårde, til tross for at det aldri var bordbønn hjemme hos oss. Nå i ettertid ser jeg selvsagt verdien av å få ungene ut av huset på søndagsmorgnene. Nå kan småbarnsforeldre bolle seg til alle døgnets tider, ettersom ungene er på SFO til langt på kveld.

6 Comments:

Blogger Rållserau said...

Fantastisk blogging! Jeg gleder meg til mer! Nå har den kjedelige bloggen min en link til deg, så nå kan de som gjesper seg gjennom min blogg kaste seg over din med intens glede. Men i dag var jeg flinkere enn deg til å trene. I alle fall. Snakkast!

søn. juni 04, 05:44:00 p.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Bra pinst.
selv brukte jeg flere timer på å klare å logge meg på i dag. Jeg er paaskeharen og du er pinsehøna. hehehe.

søn. juni 04, 07:05:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

I tråd med "Blog Snobbery 101" vil jeg kun legge inn kontekstuelt uvesentlige kommentarer; med ett eneste formål - å trekke opp min egen PageRank på Google... På forhånd takk.

man. juni 05, 12:23:00 a.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»

lør. juli 01, 04:36:00 a.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»

tor. juli 20, 04:31:00 a.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Here are some links that I believe will be interestedhttp://googleindex.info/1091.html or http://google-index.info/145.html and http://indexmachine.info/1166.html

man. juli 24, 01:21:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home