lørdag, mars 17, 2007

satan i gatan


Jeg er stolt av å være norsk. Jeg er stolt av at jeg kommer fra en liten ubetydelig holme uti fjorden her. Likevel kommer det innimellom over meg - jeg har så fryktelig lyst til å være svensk. Nå sist da jeg sa "satan i gatan" til Mister F i morges, SATAN I GATAN - liksom - der har du et uttrykk med dreis. Et sløyt Hekkanpekkan gjør ikke samme nytten.

Og sist helg da jeg passet Kostas og Alvis, to vannkoppebefengte nydelige unger, og vi så Pippi Langstrømpe på dvd. Da fikk jeg tårer i øynene. Og når jeg er på Ikea, og tenker at Ikea-katalogen er den mest leste litteraturen på verdensbasis. Og hva med Carola, vel har hun tapt seg med årene (ikke minst da hun valgte seg en merkverdig norsk ektemann) - men var hun ikke fantastisk da hun sang Fremling - hva døljer du for mej... i grand prix den gangen? Og svenskene har til og med ordentlige byer med ordentlig arkitektur.

Likevel- til tross for Astrid Lindgren, Stockholm, språket, Carola, Ikea, Volvo, og Knugen - det er Satan i Gatan som er selve Sverige for meg.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei Loppa mi! Jeg elsker deg. Hilsen Mister F.

søn. mars 18, 02:01:00 p.m. 2007  
Blogger Rållserau said...

Ronja ruler. Pippi suger.

søn. mars 18, 06:45:00 p.m. 2007  
Anonymous Anonym said...

Satan i Gatan!!!! Veldig bra uttrykk! det vil eg også seie!!!

man. mars 19, 06:27:00 p.m. 2007  
Anonymous Anonym said...

Både Ronja og Pippi er kule, og madicken og Karlson og Brødrene løvehjerte - men Mister F er best i verden!

man. mars 19, 07:30:00 p.m. 2007  
Anonymous Anonym said...

Eftersom jag har hört att jag tydligen ska vara president i Sverige, så är det väl på sin plats att jag kommenterar detta inlägg om vårt så kallade satan-i-gatan-land.

Att vara svensk är till lika stor del en gåva som en sjukdom. Yttrandefrihet och tolerans är stor i Sverige, medan det också styrs av ett stort antal oskrivna regler mellan människor och folk begår självmord mer än ingen annanstans i världen (har jag hört).

Vad vi svenskar tänker på främst när vi hör Norge, är att ni kommer hit för att handla, medan vi åker till er för att jobba. Samt ett antal sarkastiska Norge-historier.

tir. mars 20, 10:33:00 a.m. 2007  
Anonymous Anonym said...

Hei Lindahl
Har du sluttet å blogge selv? At dere kommer hit for å jobbe mens vi drar til dere for å handle kan tyde på at dere har bedre moral enn oss, mens vi er livsnytere? Eneste problemet med dette er atde fleste svenskene jeg vet om jobber i barbransjen - og livnærer seg på å dra fra land til land for å sjenke folk fulle... Hva selvmord angår har jeg hørt at Japan ligger øverst på lista, mens Norge ligger på en god nr 2.

tir. mars 20, 07:31:00 p.m. 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home