tirsdag, februar 13, 2007

Penicillin + alkohol = suksess


Jeg har selvsagt sjekket ut med alle nettsteder hva man skal gjøre dersom man har brannkopper, og de fleste konkluderer med at man bør oppsøke lege. Det er rart det der med legebesøk, de har aldri noe ledig, og om jeg får rasket til meg en time innen de neste tre ukene lar de meg alltid forstå at det finnes langt sykere mennesker enn meg i denne byen. Barn med konstante smerter, menneker som kan dø av sykdommene sine - den slags - og jeg frarøver dem alle muligheten til legetilsyn. Da jeg kom inn til legen i går, med bøyd nakke og armene strukket stivt fram for å vise fram djevelskapen mumlet han - "brennkopper - jeg skriver ut en resept. To kapsler morgen og kveld. Vanlig med diarè og sopp som bivirkninger. Skal ikke kombineres med flatfyll. Ha det bra." Snakker om effektiv lege! Jeg stotret fram at det passer dårlig nå som jeg skal på 7-retters valentinsmiddag med vinpakke på onsdag, lønningspils på fredag og har invitert 6 middagsgjester på lørdag. (Torsdag skal jeg i utgangspunktet være edru fordi jeg skal holde foredrag om rus, men etterpå skal jeg på konsert med Woodsnake Army, og da hadde jeg i grunnen tenkt å ta meg noen pils.) Legen hveste bare "Skal ikke kombineres med flatfyll. Ha det bra." Hva er det med den norske legestanden? Er de ikke opptatt av dialog? Å undersøke hver enkelt pasients behov før pasienten sendes ut i den store kalde verden med en resept i lomma? Okke som - etter dette har jeg forhørt meg med venner og kjente, som alle sier klart du kan drikke noen pils - det er bare staten og legestanden som driver edruskapspropaganda! Akkurat som staten sier at vi må spise poteter, for det er så sundt og godt, og dessuten er det det de norske bøndene er best til å lage og drit i at andre ernæringsfysiologer sier at potetene gjør dere tykke. Her er det ikke snakk om valget mellom pest og kolera, men snarere valget mellom alkohol og brannkopper, eller fedme og poteter. Vanskelige valg. Jeg er usikker på hva jeg egentlig vil fram til med denne blogposten. Men her er noen alternativer - velg det som passer for deg:

Staten er ute etter å ødelegge livene våre.

Fest uten alkohol = møte.

Jeg er et bedervet menenske som ikke klarer å kose meg hvis det ikke følger alkohol med.

Legen er en dust.

3 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Hvis legen ikke sa noe om GHB, så går det jo an å ty til blandingsmisbruk. Alltid en suksess.

tir. feb. 13, 01:48:00 p.m. 2007  
Anonymous Anonym said...

Jag skrattade ganska gott åt din liknelse om att en fest utan alkohol skulle vara ett möte. För en gångs skull går våra åsikter helt isär. Första gången jag drack alkohol var jag 22 år gammal. Idag har jag slutat med det igen. Vad ska man egentligen ha det till?

Självklart är det lätt för mig att säga så, när jag aldrig vant mig vid det. För att göra en lång historia kort såg jag på nära håll i familjen vad alkoholen kan ställa till med, vilket gett mig den avsmak till det som jag har idag.

Men helt klart är att din åsikt är ju majoritet... de flesta anser att fest är synonym till alkohol, eller i alla fall tvärtom. Jag accepterar den inställningen, men däremot tycker jag inte om den det minsta.

Krya på dig när det gäller sjukdomen, som jag trots den svåra norska texten tyckte mig kunna tyda att du hade drabbats av.

Nu bör det för övrigt fungera att kommentera i min blogg igen, tack för att du påpekade detta för det hade jag ingen aning om.

tir. feb. 13, 10:47:00 p.m. 2007  
Blogger Örn said...

Duste lege! Á feste med máte er egentlig det samme som á ha det litt mer moro en man egentlig har lyst til.

ons. jan. 30, 04:23:00 p.m. 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home