onsdag, desember 27, 2006

Kan det være podagra?


Jeg er kommet i en alder der vondter (og særlig mine egne) er mitt favoritt samtaletema. Jeg strides mellom intellektet - som forteller meg at jeg ikke kommer til å bli invitert mange steder dersom jeg fortsetter slik - og følelsessenteret som sier JA JA JA MER OM MIN EGEN HELSE!
På julaften ropte jeg alle de styggeste ordene jeg kan høyt ut i rommet da jeg moste høyre peketå mot en dørstokk. Det verste var i og for seg ikke smertene, men at jeg ikke har kunnet gå i høye hæler og dernest ikke i de fine kjolene jeg har pakket i kofferten etter ulykken. (Kan ikke gå i joggesko og kjole.)

1. juledag våknet jeg opp med en enorm gomme! Der venstre visdomstann en gang sto (jeg fjernet alle fire samtidig, og det skal jeg fortelle om en annen dag.) var det nå bare en chunk av dunkende ... gomme. Jeg tenkte som så at dette kan jeg bære meg litt over, men at det nok går over av seg selv. Så feil kan man ta. Jeg ser nå ut som om jeg har downs syndrom i halve fjeset. Jeg er hoven fra halsen til øverst på hodet, kjeven henger ned og øyet er dobbel størrelse, pløsete og skummetmelkfarget. Det er stygt og det er vondt.
Ikke minst er det hekkans ubeleielig å være rammet av slike ulykker en uke før jeg skal på snowboardferie til Italia med min kjære.
I lengsel etter en sykemelding spurte jeg min mor om det kanskje kunne være kusma, men hun svarte at jeg jo har hatt kusma før. Så ble jeg altså nødt til å innrømme at jeg ikke hadde kusma da Bergljot og Ørjan gikk rundt med bolletryner. Jeg hadde behov for oppmerksomhet. Det er en ærlig sak.

Kl 12.45 tropper jeg opp på tannlegekontoret for å få fotografert elendigheten. Jeg er paranoid og hypokonder. Jeg har dødsangst. Stakkars meg. Men jeg har i alle fall noe viktig å snakke om.

4 Comments:

Blogger Frk. Frekkesen said...

Da jeg skulle til tannlegen sa storesøster Bergljot at jeg helt sikkert måtte rotfylle. Men det måtte jeg ikke- det var ikke noe galt med tennene. Forstoppelse i spyttkanalen - sa tannlegen. Jeg mistenker ham imidlertid for å ha peil på svært lite annet enn tenner. Han rådet meg til å vente og se, da slike ting somregel går over av seg selv - før han påpekte at man noen ganger må sprette opp kjeve og kinn, helle inn kontrastvæske og operere!!! Etter dette har fjeset mitt vokst enda mer og blitt enda ømmere. Jeg slapp å betale for røntgenbildet, by the way.

ons. des. 27, 10:10:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Stakkar deg!!! Har faktisk sett andre med forstoppelse i spyttkanalen-ikkje godt.... Syns å huske at antibiotika var aktuell behandlingsmåte. Lykke til og god betring! ...Og godt nyttår!!!!!!

tor. des. 28, 09:16:00 a.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Våknet opp enda hovnere og ømmere enn i går. Har vært hos legen i dag og fått antibiotika. Så blir det alkoholfri nyttårsaften og gode greier. Er hjemme fra jobb. Passer fint. Har fått Prisonbreak sesong 1 på dvd...

tor. des. 28, 11:08:00 a.m. 2006  
Blogger ET said...

Skal si deg en liten ting jeg.. Det er visst slettes ikke uvanlig med forstoppelse i julestria, så ikke føl deg som en avviker! Forstoppelse her eller forstoppelse der.. Moro er det ikke, verken i tenna eller andre steder. Men legg skylda på ribba, pinnekjøttet og den jævla julefæsken!!!

Elinsen:)

tor. des. 28, 11:57:00 a.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home