torsdag, desember 28, 2006

Sjakk matt


Ikke alle har like mange ressurser å slåss med som meg selv, nettverk, penger, utdanning - det er en hard verden. Når jeg innimellom tar på meg indignert-forbruker-minen er det fordi jeg føler meg forpliktet til å stå på for andres rettigheter like mye som for mine egne.

I dag har jeg kjøpt meg ny mobiltelefon, en Sony Ericson w810i walkmanphone (tror jeg). På reklamen står det at abonnementet chess gold er gratis og at telefonen du får med på kjøpet koster 599kr. Da jeg gikk inn på chess sine hjemmesider og bestilte vidunderet endte jeg likevel opp med et minimumsbeløp på 1990kr. Godt gjort for et gratis abonnement og en telefon til 599. Årsaken skal visstnok være fakturagebyr og innmeldingsgebyr - for å nevne noe. Hva verre er: skal du kjøpe denne telefonen må du gjøre det på avbetaling, og da kommer det noen andre gebyrer i tillegg. Det hjelper ikke om du har alle penga med en gang - hvis du ikke går med på avbetalingsplan kan du bare drite i å kjøpe deg telefon av Chess. Den årvåkne leser har kanskje tolket meg dithen at jeg i avsky over Chess sin lugubre markedsføring kansellerte bestillingen min umiddelbart? Feil. Da jeg sjekket prisen opp mot andre utsalgssteder viste det seg at Chess uansett lå 500 kroner lavere på denne modellen enn andre nettsteder. Så da blir spørsmålet som følger: Dersom du i utgangspunktet kan levere produktet billigere enn ALLE konkurentene dine - er det noe vits i å irritere kundene dine mer enn nødvendig ved å lyve? Der fikk dere noe å tenke på, jækla rotteselskap.