lørdag, februar 24, 2007

Hæppy børsdæy


Hvis det var meg noen skulle feire, og de presterte å gjøre det med å først sette opp en 5 meter høy bronsestatue av mor mi, for så å tvinge meg gjennom en tretimers forestilling med norske snørrunger fra 19 fylker OG Svalbard - der kveding, rapping på samisk, gladpop utført av 9 år gamle pastellkledde trønderjenter og fiolinspell var sentrale innslag - og til slutt - korpsmusikk i 10 minusgrader på en lørdagskveld - da hadde jeg fanden meg slått meg på flaska.


Apropos flaska - i dag opplevde jeg følgende:

Sto nede ved hurtigbåtterminalen og venta på opphavet. I mot meg kommer to ustøe karer, med boblejakke, tredagersskjegg og avslept diksjon:

- du kan kje hjelpa meg me 20 kroner te ferjå?

Jeg: (tenker: akkurat ja, strandbu) Nei, beklager. Jeg går ikke rundt med kontanter, bare kort.

- Ja men kan du ikkje bare gå inn på Narvesen og ta ut ein hondrings då?

Jeg: Nei vett du ka! Det gjørr eg bare ikkje.

- Har du ein røyg då?

Jeg: ja du kan bare ta resten av pakken.

- Ååååå du e vel jille (klemmer meg hardt og lenge mot min vilje)

Tre minutter seinere har foreldrene min komt, og vi er i ferd med å sette oss i bilen da de samme to sjarmørene dukker opp:

- Hei, kan eg få 20 kroner te ferjå?

Far: nei, det må du hålla deg me sjøl.

- Mot meg: du då?

Jeg: Alvårlig talt - eg ga deg jo nettåpp røygen min!

- Å ja. Go helg.


Og sånn går nu dagan. Neste gang jeg trenger penger til bussen eller mangler røyk skal jeg pinadø trampe bort til nærmeste rusmisbruker og loppe ham for både røyk og penger.

1 Comments:

Blogger Rållserau said...

Haha! Send første avsnitt av dette til DagbladetFredag!

søn. feb. 25, 09:54:00 p.m. 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home