søndag, mars 22, 2009

Tiss and tatt


Jeg hadde tenkt å skrive litt om sykling, etter at Bergljot fikk en Rad til fjørtiårsdagen. Jeg eier en selv, nemlig. Den har jeg bare syklet på en eneste gang, det kan ha vært i 2002. Min mann og jeg fikk hver vår fra svigers, og med myten har du ein gång lert deg å sykkla så kan du det resten av livet prentet inn i skolten satte jeg ut i Stavanger-trafikken. Jeg har vært nær ved å drepe en syklist og to i min karriære som sjåfør, men så nært selvmord som dette har jeg aldri vært. Det vanskeligste var å svinge litt krappe svinger, det var omtrent umulig. Dernest syns jeg det var uhyggelig skummelt å skulle bremse, når trøene ikke gjorde motstand bakover. Som alltid når jeg ikke mestrer noe endte jeg med å dømme hele aktiviteten nord og ned. Jeg vet bare om tre syklister, og de er ånnas alle tre - han ene er jo han der riis som har innrømt doping, og så er det han grufulle sunnmøringen og så er det han der sørlendingen. Det er umulig for meg å se fresj ut hvis jeg skal sykle - jeg unner verken dere eller meg selv synet av akterenden ikledd sykkelshorts med padding.

Sykkelen min står fremdeles i kjelleren på jobben. Jeg har fått høflige forespørsler om når den skal sykles hjematt, og sjefen min har tilbudt seg å kjøpe den - men jeg fant ikke nøkkelen til låsen, så det ble ingenting av. Mannen min er ikke bedre han, hans sykkel står ubrukt i kjelleren der vi bor, eller Hidalsholet, som han kaller det.

Sykling er ut. Kappgang er inn.

6 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Syklister er fritt vilt, det er noe alle vet.

man. mars 23, 02:42:00 p.m. 2009  
Blogger Bergljot said...

Kostas på seks måtte lære meg å gire (den nye rokken har 21 gir!!!)

Ellers er vi helt på linje hva sykling og HMS angår. Dette er risky saker.

Særlig når man ikke har eid en sykkel siden 1987. Det var da min forrige ble stjålet. Fordi Påskeharen ikke låste den da han brukte den som (tjuvlånt) framkomstmiddel til premierefest på St. Sweethun.

Men nå blogget jeg vissti bloggen din, og det har jeg jo ikke mandat til lenger, stakkars meg.

man. mars 23, 02:50:00 p.m. 2009  
Blogger paaskeharen said...

Jædijædi. Skyt påskeharen for den gamle rokken av en sykkel du hadd. Pfff.

man. mars 23, 04:53:00 p.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

Kommentar skal bli!

Nå syns jeg du er urettferdig mot sykkelverdenens åpenbare fordeler. Følger du ikke med på Tour de France? Sommerens høydepunkt? Oksen fra Grimstad?

Jaja, your loss.

man. mars 23, 09:27:00 p.m. 2009  
Blogger Bergljot said...

Har du hørt at Lanse Armstreng har brukket kragebeinet under en sykkeltur tidligere i dag? Og han, som er en erfaren syklist og alt mulig.

man. mars 23, 10:43:00 p.m. 2009  
Blogger Madame Mim said...

Det er myyyyye farligere å sykle her på holmen enn i byen. Mange fastlandsboere synes å ville flørte med dauen. Å sykle holmen rundt er et begrep på disse trakter. Naudaskap.

tir. mars 31, 09:11:00 p.m. 2009  

Legg inn en kommentar

<< Home