søndag, april 15, 2007

Om snø og Judas


Jeg advarer allerede nå mot innholdet i denne posten. Jeg er i usedvanlig godt humør, og kan komme til å låte nyfrelst og ørlite klam. Selv reagerer jeg gjerne med akutt kvalme når andre påtvinger meg lykke og glade tanker. Jeg regner med å være tilbake til mitt vanlige sarkastiske jeg i løpet av kvelden, ja - kanskje alt i løpet av denne blogposten.


Det har vært en fantastisk helg. På fredag hadde jeg planlagt overraskelsesdate for kjæresten min og meg selv. Først: generalprøve på Anna Karenina på vårt lokale teater, dernest treretters middag på Vals (Kveite - dielam - karamellterte og MASSE vin). Det er deilig å gjøre snille ting for den man er glad i, likevel er jeg ikke så oppmerksom i hverdagen - hvilket betyr at jeg må fleske til på ordentlig innimellom. Mister F er snill mot meg nesten alltid, og det er egentlig det beste. Nu vel - bor du i min lille rare by syns jeg du skal gå på teater i nærmeste framtid. Oppsetningen var vidunderlig.


Lørdag prøvde niesene mine brudepikekjoler, før jeg og fire venninner dro til Oppstrand - til et feriehus ved sjøen. Og så - i dag, etter å ha sovet i en gammel seng i et gammelt hus på et sted uten gatelykter og støy om natten - reiste vi sammen til Øldal for å kjøre på snowboard. Jeg kan ikke stort som krever noe av fysikken, men jeg er etter hvert sånn tålig på snowboard. Å sette utfor uten å være redd, med sol over meg, og løssnø under meg gjør meg stolt og lykkelig.

Jeg tror kanskje det er noe av det beste jeg vet om. Som å bli frelst. Jeg har tenkt mye på frelsing og slikt ettersom jeg skal giftes i kirka. Visste du at det egentlig var 30 evangelier, men at Markus og Johannes og Matheus og Lukas (var det ikke ett til?) har blitt plukket ut til Bibelen. Det får meg til å tenke at jeg har for lite informasjon. Hvorfor ble disse valgt? Hvorfor ble andre valgt bort? Judas skrev også et kapittel, der han selv kom heldigere ut enn i de andre. Det var Judas sin jobb å svike Jesus, slik at Jesus kunne velge å gi seg selv for menneskene. Jesus ba ham om det selv. Judas tok selvmord like etter at Jesus ble hengt på korset. Judas var den ekte helten, slik jeg ser det. Han ble bedt om å svike Jesus, og har blitt foraktet i tusner av år for at han gjorde det. Av og til tror jeg på gud, men ofte gjør jeg det ikke. Hvis gud finnes tror jeg at han drar på smilebåndet av at mange mennesker stoler så blindt på bibelen. Bibelen er jo skrevet i en historisk kontekst, og det hadde vært fantastisk om forfatterne klarte å skrive tekster som passer inn uavhengig av kulturell og historisk utvikling. Og så tenker jeg at alle historier har MINST to sider, så også bibelhistorier. Det uroer meg at norske barn aldri blir oppfordret til å reflektere over bibelens innhold i religionstimene - eller til å stille kritiske spørsmål, slik man skal i andre fag. Jo mer absurde ting man klarer å tro på - jo bedre.

Hvis gud finnes tror jeg han syns vi skal være snille mot hverandre, og at vi skal ha det så gøy som vi makter. Og resten i smågodt.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

skal du gifte deg??? Det visste jeg ikke, di røy. Tipper du fridde... Gratulerer i allefall. Tror det har skjedd noe for innbydelsen har ikke kommet enda???

tor. apr. 19, 12:30:00 p.m. 2007  
Anonymous Anonym said...

Jepp! Kose oss glugg i hjel mens Asia syr billige klær til oss og afrikanerne spiser røtter og blad! Go God gogogo!

tor. apr. 19, 04:19:00 p.m. 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home