tirsdag, juni 26, 2007

Gøy på landet



Det er pinadø utgjort at forpakteren skal spre gjødsel i en radius på 3 kilometer, 380 grader rundt huset vårt de 5 dagene jeg er på bondegårdsferie!? Skal liksom gårdens ve og vel gå foran mine behov også nå? Etter flere dager uten sminke og annet vedlikehold dusjet jeg i dag, og etterpå gikk jeg ut med vått hår. Og det er herved bevist at Dolce & Gabana-parfyme på ingen måte kan overdøyve kubæsj-odør fra fuktig hår.


Jeg er ikke skapt for dette livet. Etter to timer som hundepasser gikk det opp for meg at bikkja var vekk. En stund virret jeg rundt fra hus til hus og ropte på henne. Vel vitende om at hun mest sannsynlig ignorerte mine desperate lokkerop. Til slutt kom noen vilt fremmede mennesker med henne, da hadde hun stukket til hytta deres fordi hun var redd tordneværet. Turte ikke noe annet enn å slippe henne inn etterpå, og satt resten av kvelden med 20kilo våt hund på fanget. Har du vær i en kunstig-åndedrett-aktig situasjon med en hyperventilerende hund? Nei? Bra.
Hundens eier ble nesten målløs da jeg i selvransakelsens lys innrømmet min udugelighet, og det var like før mann og barnebarn ble stuet i bilen, for uventet snarlig retur. Jeg lyktes imidlertid med å overbevise henne om at jeg har full kontroll. De to innekattene har fått friskis-mat, villkattene har fått coop-mat, plantene er vannet etter forskriftene, mammahunden har fått mat og tur og omsorg, valpene har fått sine tre måltider og reint vann og pupp. Og jeg vet hvor alle dyra er.

Jeg sier som Arne Svendsen; Gøy på landet, gøy på landet, slikt no hakke de i byn.