torsdag, april 24, 2008

Trim for eldre


I dagens Stavanger Aftenblad går daglig leder i et bemanningsbyrå ut og kaller dagens ungdom ""Lat og uansvarlig (...) moral og etikk er fraværende hos dagens ungdom". Han sikter til dem mellom 20 og 30, eller curlinggenerasjonen- som han kaller dem - fordi foreldrene har kostet dem fram i alle år. Selv syns jeg det er gamlisene i alderen 50 og oppover som har forfalt mest - AFP-pakka som var tiltenkt de såkalte sliterne ser ut til å bli en hit i alle samfunnslag. Aldri har vi hatt flere goder i arbeidslivet enn nå, en sjette ferieuke har de over 60 fått - og siden arbeidsmarkedet er som det er anerkjenner man i tillegg at gamlisene er viktige for at samfunnet skal gå rundt. Men gamlisene - de vil til huset i Spania, eller på sin tredje tur med hurtigruta, eller begå golf og denslags. De vil flytte ut av de store husene sine og inn i små overprisete leiligheter i sentrum, så de skal slippe å jobbe i hagen. De elsker barnebarna sine over alt på jord, men er sjeleglade for barnehager og sfoer. Og selv om de ikke har vært direkte syke noengang, så har de da vært utbrent, for det har vært så mye stress. Stress som ikke fantes i de dager da folk hadde 13timers stillesittende arbeid i dårlig lys, seks dager i uka, men de siste tredve årene - aiaiaiaiaiai så mye stress. Gamlisene er sjokkerte fordi noen vil tillate homofile å adoptere barn, for det å få barn er ikke noen menneskerett. Det er imidlertid en menneskerett å bli operert i hjerte og lever for å leve en ti-femten år lenger, samtidig som man eter og drikker og røyker med begge henda. Tenk at det går an å være så utakknemlig, jeg som har blitt kostet fram som en curling-stein. Fy skam seg. Jeg eier visst ikke moral og etikk.

6 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Et morsomt poeng er at de som var 'de feite førtiåringene' på åttitallet er nå blitt 'de enda smellfeitere og gamle sekstiåringene'. Livet er herlig.

fre. apr. 25, 09:58:00 a.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Da jeg så overskriften kom jeg til å tenke på når jeg var hos mormor da jeg var liten, og vi så på trim for eldre på tv. Hun hadde en vanlig stol og jeg hadde en liten barnestol og så sto vi foran tv'en og strekket og bøyde. Og til slutt gikk vi rundt i stua og sang "Bedre og bedre dag for dag". Det var tider, det.

man. apr. 28, 03:29:00 p.m. 2008  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Jeg pleide også å gjøre trim for eldre, jeg hadde Bergljot sin blå turndrakt på samt hvite turnsokker. Og så var jeg tynn som en strek. Det VAR virkelig tider.

man. apr. 28, 06:47:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Tråkigt att se att den här bloggen verkar ha upphört sedan jag var här sist... ska vi göra en deal? Om du börjar blogga igen så gör jag det också... =)

tir. juni 17, 10:53:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Ja no er det på tide med litt bloggings!! Ventar i spenning.....

tor. juni 19, 10:15:00 a.m. 2008  
Blogger ET said...

slenger meg på! blogg igjen:-)

man. juni 30, 06:54:00 p.m. 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home