onsdag, februar 13, 2008

Grådighet


Jeg er normalt ikke av dem som kjefter på TVen. Jeg stryker den medhårs, vel vitende om at han er en trofast venn. Men i det siste har to reklamer for forsikring gjort meg rasende. Det gjelder Storebrands nye ordning Barnas Superforsikring. Noen hundrelapper i måneden garanterer at barnet ditt skal komme til spesialist raskt dersom det blir rammet av alvorlig sykdom. Er jeg godtroende når jeg forventer at velferdsstaten skal garantere for dette selv uten ekstraforsikringer? Er det bare jeg som syns slike forsikringer er å tjene penger på foreldres engstelse? Og om det virkelig var sånn at unger i dette landet må vente for å komme til spesialist - ønsker vi da at de med mest ressurser skal kunne kjøpe seg forbi køen?

Den andre forsikringsordningen jeg fnyser av er kreftforsikringen, som garanterer deg 200 000 kr utbetalt i det du får stilt diagnosen. Jeg ser for meg at dette har mange likhetstrekk med Lotto - mange føler at de har muligheten til å "vinne", få får utbetaling og det store utbyttet går til de komersielle kreftene. Og mens jeg er i gang - helvetes CitiBank og andre aktører som garanterer alle over 18 år 200 000 kroner i lån uten sikkerhet til betingelser som de fleste av oss skjønner at vi skal holde oss unna. Og vi som forstår såpass er kanskje av dem som kunne klare å betjene oss utav et slikt lån, dersom vi først beit på.

Tjene penger på andres engstelse, naivitet eller manglende impulskontroll - det er siste sort. Drive agressiv markedsføring for dritten - enda verre.

4 Comments:

Blogger Minneapolise said...

Det er dette som irriterer meg sånn med privatiseringen av helsevesenet i usa, og den utviklingen mot dette som noen ønsker i Norge.

Med mindre vi får flere spesialister, så må ens forsikring gå på bekostning av noen andre. Det skal ikke være sånn at de syke barna med foreldre som har kjøpt forsikring er viktigere enn andre syke barn.

ons. feb. 13, 10:58:00 p.m. 2008  
Blogger Minneapolise said...

Jeg får forresten ikke til å kommentere med open id hos frøknene med blogger for tiden (altså deg og makeløs), kommentarene ser ut til å bli spist opp på veien...

ons. feb. 13, 11:00:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

nå va du goe.

tor. feb. 14, 04:27:00 a.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Disse reklamene er helt koko, de spiller på føleser som lett gir skyldfølelse.
Tanken om å skulle kjøpe seg frisk, kjøpe seg livet, "ta ansvar" for seg selv og sine.
På en slik måte er vi i full gang med privatisering av helsevesenet. De med penger skal kunne kjøpe seg hjelp før alle de som må stå i kø for et stadig dårligere offentlig helsevesen.

Jeg ser "nesten" svart nå det komme slike reklamer.

ons. mars 19, 12:21:00 p.m. 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home