mandag, januar 28, 2008

Forskjellsbehandling


Jeg må si at jeg reagerer littegranne på alle fordeler minoriteter skal ha i dagens samfunn. Kronisk syke skal liksom ha en egen ordning som gjør at de slipper å jobbe, men får penger av staten likavæl. Småbarnsforeldre (som later til å være majoriteten i sin aldersgruppe) skal ha egne sentra der de kan lempe inn unga sine så de kan gjøre karriere samtidig, og kommunalt ansatte med luselønn står i døra og logrer både når de kommer og når de går. Jeg syns imidlertid det er rullestolbrukerne som tar seg mest til rette. De får egne, breie parkeringsplasser like ved inngangen til kjøpesentrene. De slipper å springe coopertest, ja de slipper vel gym i det hele tatt, når jeg tenker meg om. Og dersom det ikke er heis i offentlige bygninger så er det gjerne en egen elektrisk innstallasjon som kan frakte dem opp alle trappene. og ned igjen etterpå. Større doer får de også. Men jeg - som bare er bedagelig anlagt - får jeg noen fordeler? Er det noen som prøver å skåne meg? Tilrettelegge litt for frk.frekkesen? Å neeeeei da. Lurer på om jeg også skal bli sånn handicappet.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Coopertesten rocker. Kroppsøvingsårets store høydepunkt. Stakkars rullisene som ikke får være med.

man. jan. 28, 07:45:00 p.m. 2008  
Blogger frk. Figenschou said...

Du kan prøve å bli same! Jeg kan ikke si jeg har noen særlige fordeler egentlig, men OM jeg hadde ville blitt lege, så kunne jeg fått lov til å vært bittelitt dummere enn alle de andre på doktorskolen.

tir. jan. 29, 10:02:00 a.m. 2008  
Blogger paaskeharen said...

Coopertesten kan vel gjennomføres på hjul også? Man kvoterer jo kvinner inn både her og der. Fru frekkasen kaster stein i glasshus.

tir. jan. 29, 05:43:00 p.m. 2008  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Rullisene kan takke seg selv. Og når det gjelder samer så kan jeg si såpass at jeg har jobbet med en, og det var straff nok. Hun joiket og sto på.

Forøvrig vil jeg påpeke følgende merkelige hendelse i går - jeg var akkurat ferdig med å blogge og kjæresten min og jeg skulle finne en parkeringsplass på IKEA. Inspirert av min egen bloggpost sa jeg hånlig til mister F "sjå der alle de dritbreie parkeringsplassane - kor mange ganger har du sett ein rullestolbrugar på ikea?" - og ikke før var vi på vei ut igjen presterte jeg søren meg å kjøre på en rullestolmann med tralla mi!

tir. jan. 29, 05:44:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Deilig politisk ukorrekt blogging. At vi ikke begynner å stemme frp hele gjengen.

ons. jan. 30, 08:22:00 a.m. 2008  
Blogger Meg said...

Jeg har ofte tenkt på det selv. Si meg, er det ingen som klarer seg selv lenger? Hm? HM? Puter under armene, sier jeg bare.

ons. jan. 30, 11:14:00 a.m. 2008  
Blogger paaskeharen said...

Hvis de har armer, vel å merke. Jeg føler at uttrykket 'å sy gummi under hjulene på folk' er mer dekkende.

ons. jan. 30, 01:30:00 p.m. 2008  
Blogger Örn said...

Hahahaha.
At de rullestolbrukerne pá ikea tar seg sammen. Först gjömmer de seg i mörke kroker i opptil 30 ár for sá á fyke ut av intet og slenge seg forran handlevogna til uskyldige forbipasserende!

Men ser vi noen endrings vilje hos de handicappa? De döve vender begge de döve örene til, de blinde ser ikke en annen vei og de sengeliggende möter oss ikke akkurat pá halvveien.

Páskeharen har rett, vi má revurdere begreps apparatet várt.

ons. jan. 30, 01:48:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Du er easy to please, det finnes jo ikke en eneste by eller bygd i landet som ikke har minst en bygning høy nok til at man lett kan få et handicap om man kaster seg ut av dem. Your wishes could come true any day.

Når det er sagt tror jeg det begynner å bli litt for enkelt å kvalifisere til handicap bevis på bilen, i alle fall her i landet. Noe som gir mindre forståelse for dem som faktisk trenger tilretteleggelse.

lør. feb. 02, 04:55:00 a.m. 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home