fredag, januar 23, 2009

Utjevning av sosiale forskjeller


Som den oppmerksomme leser vet har jeg presentert forskjellige kurer for å utjevne sosiale forskjeller i kongeriket Snårke. Så leser jeg altså at Statistisk Sentral Byrå fastslår at lekser skaper sosiale forskjeller, fordi noen barn har foreldre som ikke følger opp med leksehjelp. Dumpet innom en blogg i går der forfatteren mente at foreldrene som ikke følger opp ikke gidder, fordi de skal på kafè eller dyrke seg selv på annet vis. Selv syns jeg det er relativt pinlig at vi skal straffe unger for foreldrenes manglende evne eller vilje til å følge opp. Jeg må også få legge til at det er typisk vest-kant å anklage foreldre som strever for å være egosistiske/ dumme/ late. Jeg har landet på følgende forslag i denne saken:

Klaaaaart at man ikke skal kunne forvente at barna skal lære å lese og skrive på skolen. Hvordan skulle da lærerne kunne klare å ha tre måneder ferie i året, og fremdeles gå fra jobben i 15-tida? Lekser MÅ til. For å utjevne sosiale forskjeller kan vi imidlertid gjøre følgende grep:
- foreldre med samlet intekt over 800 000 bytter barn med foreldre som har lese og skrivevansker i tidsrommet 16.00 - 17.30 I samme tidsrom kan barn av voldelige foreldre, rusmisbrukere og/ eller barn av foreldre med psykiske problemer bytte plass med barn av politikere og akademikere. Innvandrerbarn drar hjem til lærerforeldrene, mens lærerbarna drar hjem til innvandrerforeldrene.

Voila - problem solved!


(I en del tilfeller vil foreldrene kunne høre hjemme i begge kategorier, disse har jeg ikke funnet en løsning for ennå, men det kommer.)

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Genialt!

fre. jan. 23, 03:25:00 p.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

Har sendt mail til deg på jobbmailen.

lør. jan. 24, 09:10:00 a.m. 2009  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Hmmm den skal jeg ikke lese før i september Rållsings, så det blir spennende;) Jeg har en mailadresse som er frk.frekkesen@hotmail.com (den sjekkes sjelden) og en med fornavndottetternavnathotmaildottcom

lør. jan. 24, 11:51:00 a.m. 2009  
Blogger Rållserau said...

Da sender jeg til den siste.

lør. jan. 24, 02:46:00 p.m. 2009  

Legg inn en kommentar

<< Home