torsdag, februar 19, 2009

Musikk for sarte ører


Hvorfor liker barn best leker som lager lyd og lys? Ved et uhell har jeg kjøpt en lekedings som spiller OldMacDonaldHadAFarm (eller "se på alle dyrene"som damen synger på norsk) og noen banjolignende sanger på plinkaplonkelektroniske instrumenter. Og ikke nok med det - den har en innebygd repeat all-funksjon som gjør at jeg må høre på søppelet igjen og igjen hvis Frekkesen jr er så heldig å daske borti leken en eneste gang. Jeg har også kjøpt en barneplate - Barnas Beste Viser 1, 2 og 3 heter den. Og nå holder jeg på å bli sprø. "Se min kjole" i techno-versjon? Oh yes. Egentlig liker jeg best de gamle og trauste sangene - som "ratteti ratteti" for eksempel - tror imidlertid tekstforfatterne har røyka noe de strengt tatt burde latt være. Se på teksten til Tyrolerhatt, for eksempel - mest kjent framført av Anita Hegerland. Markedsføring rettet mot barn er tydeligvis ikke noe nytt fenomen, ikke rart at vi sprang rundt med tyrolerhatter på 70-tallet


Anita:
På et sirkus jeg fikk se,
var det ingen klovner med.
Han som snakket i ett kjør
var en sirusdirektør, jeg sa hva enn du gjør.

Du skulle kjøpe deg en tyrolerhatt,
for da vet jeg at du setter i ett skratt.
En grønn med fjær som passer akkurat.
Kjøp deg en tyrolerhatt.
Arne:
En dag sa min rike far:
”Sønn, din fremtid ligger klar.
Alt jeg har det kan du ta.”
Men jeg svarte det er bare to ting jeg vil ha.

En gammel tuba og en tyrolerhatt
Holiolia, takten den er bra
og som det svinger av min glade trall,
for den lyder som den skal.
Anita:
Pappa rynket sine bryn,
da han så på dagsrevyen.
Og så sa han at dem kan,
statsmenn skal jo ha forstand. som styrer folk og land.

De skulle kjøpe seg en tyrolerhatt,
for da vet jeg at de setter i ett skratt.
En grønn med fjær som passer akkurat.
Skaff dem en tyrolerhatt.
Arne:
Fra Las Vegas kom en mann.
Da han så meg ropte han:
”Jeg skal gjøre deg til star.”
Men jeg svarte: Jeg er bare lykk`lig når jeg har

En gammel tuba og en tyrolerhatt
Holiolia, takten den er bra
og som det svinger av min glade trall
for den lyder som den skal.

Jodling Begge.

5 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Holiolia.
Glemmer aldri dansenissen til Dondat. Han tok HELT av. Bare synd at Bergljot 'mistet' den. However kan det jo hende at jeg får den i fleisen ved neste korsvei.

fre. feb. 20, 04:12:00 a.m. 2009  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Ja og du får to! Jeg ga dommerfløyter til Kostas og Alfhild på 17. mai 2007, og ble veldig skuffet over at søstersen hadde forlagt dem til året etter.

fre. feb. 20, 10:54:00 a.m. 2009  
Blogger paaskeharen said...

Forøvrig har datteren din alt fått 'Back in Black' med AC/DC og den bør du spille så ofte du kan. Lykken er ikke et spann med sand men bøttevis med AC/DC!

fre. feb. 20, 11:34:00 a.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

Bergljot har minne som ein elefant. Meir er det vel ikkje å seie om den saken. Framover blir det berre motoriserte, uknuselige leikar med skingrande lyd. Og tru meg, eg veit kva eg skal gå etter.

Dette er ikkje tomme trugslar. Og eg skal hekle brikker til dykk og, hihihihihii

søn. feb. 22, 07:21:00 p.m. 2009  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Vi tar gjerne imot heklebrikker, vi. Bruker de nydelige kusevarmerne du har laget til bilsetene våre.

Apropos reklame rettet mot barn - hva med "jeg fikk av min pappa en Teddy"? Nå vet vi hvorfor vi sprang rundt med Tyrolerhatt på skolten og en sigg i munnviken.

søn. feb. 22, 08:51:00 p.m. 2009  

Legg inn en kommentar

<< Home