mandag, september 03, 2007

Hekkans Møkka System


En jeg vet om ble sugd av en blondine fra østlandet for noen år siden, og da han syntes at hun var litt røff spurte han ka e det du drive me, egentlig? Hvorpå hun svarte Jeg? Jeg går på B.I!

denne anekdoten har så godt som ingenting med dagens tekst å gjøre, rent bortsett fra at:


Jeg har fått et anfall av lærevilje i voksen alder, og studerer organisasjonspsykologi deltid på B.I. Tidligere i vår tok jeg Organisasjons og Personalkunnskap på universitetet. Med min akademiske bakgrunn syns jeg derfor at jeg kan uttale meg om enkelte deler av arbeidslivet med en viss tyngde.

Jeg må innrømme at jeg ble litt betenkt da det gikk opp for meg at orgnaisasjonsformen jeg liker best er byråkratiet, og at fra McGregors teori om X og Y, hvor X representerer en lat slaur, som hverken ønsker eller tåler ansvar og Y representerer en dyktig, målrettet medarbeider som utfører arbeidsoppgaver på en pliktoppfyllende måte selv om han ikke blir kontrollert - ja, så mener jeg oppriktig at jeg har flest Xer rundt meg. Jeg er oppegående nok til å skjønne at dette ikke er gode nyheter for en kommunalt ansatt mellomleder, og at det er ENDA verre for jentene på gølvet (Xene). Jeg syns folk bør få betalt for det de gjør på jobb, og ikke for at de møter opp. Jeg kan ikke begripe at vi skal ha 20 egensykemeldingsdager i året. Og jeg er mot HMS-dager. Jeg har vært på HMS-dag i dag. Teambuilding. 50 voksne mennesker har labba rundt i skauen på Gjæren, med full betaling. Det utgjør et månedsverk. Og det å løse ånnasoppgaver sammen skal øke trivselen og gjøre oss mer produktive i det daglige? På meg virker det motsatt. Jeg blir skikkelig forbanna over at en gjøk med laaaangt større konkurranseinstinkt enn meg selv (og det skal ærlig talt ikke så mye til) hyler skarpe vonde lyder til meg i håp om at det skal hjelpe meg til å holde balansen på en sleip tømmerstokk. Og at den selvutnevnte laglederen hverken kan stave eller skrive leselig, og at hun bruker flere hundeår på å skrive ned hva som ikke er svarene på quizen. (Spm: Hvem er ordfører i Oslo? Svar: Ikke Jon Vitlev Limonsen) Jeg er mot HMS. Jeg er mot verneombud. Jeg er mot "å snakke om hvordan vi vil ha det sammen". Jeg er mot medarbeidersamtaler.


Jeg vurderer forresten å starte eget firma. Noen som er interresert i jobb?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg for min del har hverken x eller y medarbeidere. Det virker som de fleste av mine ansatte bare kan 3 bokstaver for tida, nemlig N E og I. Ganske slitsomt egentlig.
Forøvrig mener jeg at HMS er for pyser.

tor. sep. 06, 06:44:00 p.m. 2007  
Blogger Rållserau said...

Jeg vil være med i firmaet ditt! Vi kan strikke raggsokker og selge dem. Jeg er i hvert fall ikke noen x. Skulle faktisk ønske jeg var litt mer x-ete.

fre. sep. 07, 07:42:00 a.m. 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home