lørdag, oktober 06, 2007

Botbotbot

En hver prinsesse vil reagere med fortvilelse når tryllestaven slutter å virke, prinsen smeller nabojenta på tjukka eller gresskarvogna punkterer. Jeg er ikke noe unntak. Jeg liker å tro at reglene jeg har inni hodet mitt hjelper meg gjennom dagen. (Ikke gå ut uten sminke. Bruk dokost. Ikke bruk penger du ikke har. Si det du mener selv om alle er uenige. Ta i mot dersom noen spanderer. Denslags.) Men så - i dag - har alt gått i stå. I 12 år har jeg blitt beundret fordi jeg sjelden betaler for parkering, men aldri får bøter. Det har blitt til en leveregel. Den lille uniformerte kødden med flippskjegg som spankulerte rundt juniversitetssykehuset kl 1605 var imidlertid komplett uinteressert i hvilke leveregler jeg har. Han klapset en vindusvisker over bota mi med en arrogant mine. 500 kroner. Og verden, som jeg kjente den, er ute av hakk.

Betyr dette at jeg fra nå av:


  • Er like utsatt for sykdommer som alle andre?
  • Ikke automatisk er den morsomste i rommet?

  • Vil få astma om jeg ikke begynner å støvsuge oftere?

  • Kan bli stoppet i fartskontroll?
  • Vil bli tjukk om jeg ikke kutter ut Hagendaaz/smågodt-kuren min?

Inntil videre har jeg bestemt meg for å legge bota i en skuff og late som ingenting i tilfelle global oppvarming har lurt universet til å dra 1.aprilspøken 7 måneder for tidlig.