tirsdag, august 19, 2008

Ålymik geims tutausendeneit


Det begås idrett døgnet rundt der nede i Kina, og plutselig er alle så opptatt av menneskerettigheter. Alle vet at Kineserne er slemme mot munker og fengsler folk som vil si sin mening. Kinamannen i gata har mistet hus og hjem uten å få noe erstatning, fordi nye OL-arenaer skulle bygges på tomtene deres. Mange har ment at OL burde boikottes, eller at Kina aldri burde få OL - men jeg har ikke hørt om noen som lar være å se på, som vel er hver enkelts mest tilgjengelige protestmetode. Så da ligner det vel på... HYKLERI.... da eller? Påtatt samfunnsengasjement? I samme gata som å kjøpe økologiske klær som er fraktet med fly eller bil verden rundt tre ganger før de havner i butikkene. (Hva er egentlig økologiske klær, klær som ikke er gjødslet?) Eller som å være knallopptatt av naturvern, og samtidig reise på utenlandstur med fly tre ganger i året og mene at det er klimakvoter som er svaret på at pol-isen smelter.


Jeg driter i OL og har ikke sett på en eneste sending, men det er fordi jeg er mest opptatt av meg selv, bebyen jeg har i magen og huset jeg bygger. Jeg er mao akkurat like villig til å oppgi noe som betyr noe for meg som dere andre.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg boikotter ikke bare OL, men ALL fysisk aktivitet, jeg...

Må jo være den fysiske aktiviteten som er problemet her, ikke sant? Synes ikke å huske at hverken media eller mannen i gaten brukte spesielt mye tid på menneskerettigheter i Kina, så lenge det bare var billig plastikk og barnearbeid kineserene eksporterte..? Men med en gang det er kondomdresser med i bildet, stiller saken seg ganske annerledes...

tir. aug. 19, 03:25:00 p.m. 2008  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Vel - forut for OL var det vel snakk om menneskerettigheter, men de fleste var skjønt enige om at DIALOG er det viktigste. Såååå... jeg kan godt subsidiere barnearbeidbedriften din, så lenge vi kan snakke om at jeg syns det er litt lumpent, det du driver med.

tir. aug. 19, 05:01:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Jeg skjønner ikke alt dette maset om barnearbeid.
Her hos oss, og i nabolaget har denne arbeidskraften
vært benyttet til alle tider.
Det er så mye mindre slitasje på stigen når den som
henger oppi er tredve kilo, og far veier hundre....Og den som ikke trenger briller ser ugresset så mye bedre
Trenger jeg si mere?
Og sånn er det vel i Kina og.

Tenk å straffe seg selv ved å boikotte OL!
Nei, den lille seiersrusen unner jeg meg.

ons. aug. 20, 07:56:00 p.m. 2008  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Veldig god argumentasjon fra Anonyms side. Mulig at jeg ser anderledes på det når lille bolla i magen blir stor nok til å gjøre nytte for seg.

ons. aug. 20, 11:52:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Heihei.

Siden du ikke har hørt om oss, sender jeg bare en liten hilsen, fra en som er opptatt av kinesiske menneskerettigheter – både her og både der, og som ennå har til gode å følge OL-sendingene.

Kan ikke ha noe av at De ikke har hørt om oss, må vite.

tor. aug. 28, 01:36:00 p.m. 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home