onsdag, september 24, 2008

rekrutteringstaktikk

Arbeidsgiveren min vurderer å innføre røykeforbud for de ansatte. Jeg lar meg lett begeistre av grensesetting som ikke får noen konsekvenser for meg selv - men i dette tilfellet ser jeg for meg at det ville være jeg som skulle drive kontrolltiltak. Ergo ville dette om mulig bli et enda større problem for meg enn for røykerne. I disse tider mangler vi kvalifisert arbeidskraft, lønna suger og jeg mener vi bør tenke helt anderledes for å tiltrekke oss gode folk. Hva med å tillate drikking siste timen av arbeidsdagen - dette ville bli opplevd som svært eksklusivt, ser jeg for meg - og ingen ville rekke å bli noe særlig beruset? Kanskje timen skulle være forbeholdt raportskriving, samarbeidsmøter med andre instanser og personalmøter - da alkoholinntak mens man driver sosialt arbeid er litt trøblete. Trodde dette kulturåret skulle lære oss å tenke utenfor boksen. Pietismen lenge leve. Du må ikkje røyga. Du må ikkje surfa på nettet i arbeidstiå. Du må ikkje vær bakfodle på jobb. Hei hvor det går.