tirsdag, august 26, 2008

Kulturuke - Kuktulure

Da min lille tøyseby fikk det ærefulle oppdrag å være kulturhovedstad i et år ble jeg veldig glad. Mister F. og jeg besøkte Fringe-festivalen i Edinburgh i 2002 - tre uker spekket med streetperformance, teater, revy, litteratur og musikk - og jeg så vel for meg at vi skulle få noe lignende. Med slagordet Open Port og lovnad om å satse på barn og unge (gruppa som jeg noe feilaktig definerer meg innunder) var jeg klar som et egg.
Etter halvgått løp må jeg bare innrømme at jeg ikke har sett et eneste 2008-arrangement, og at jeg er kritisk til hele greia. Dansere som henger i en tråd i Gloppedalsura, eller akrobater i en skibakke i Sauda, det blir for fresjt for meg. Ikke for det - jeg ser jo at Kari Killer har prøvd å nå det lavere sjikt i kulturbefolkningen også - Morten Snabel spiller Tore Tang i et telt - The Oktober When spiller på torget (streng tatt ikke et 2008-arrangement, men likevel), Morten Harket skal spille på torget - Kaizers orchestra spiller her og der - det er liksom de samme lokale musikerne som går i bane rundt Stavanger sentrum. Ikke noe nytt. Og hvorfor må kultur være happenings? Kunne ikke dette året blitt en fin anledning til å snakke om hvordan vår samværskultur er? Hvordan har vi det sammen? Hva kjennetegner oss - annet enn flate åpningsreplikker som ja vell, ude å sige?

Når jeg får det ærefulle oppdrag å lage kulturfest skal jeg:
- dele ut gratis rumpetasker til alle
- lage stæsj som ikke er til forveksling likt Lillejammer-OL-stæsjet
- sørge for at det blir diktopplesning på rutebussene og standup-komikere på gatehjørnene
- sette opp graffitivegger OVER ALT
- legge til rette for kunstutstillinger i montere på steder der det nå ikke er noe å se

Kunst ut til folket - ikke folk inn til kunsten.

10 Comments:

Blogger paaskeharen said...

The 'Mighty Dogfood piss all over the October Who'.

tir. aug. 26, 11:39:00 a.m. 2008  
Blogger paaskeharen said...

Videre undres jeg litt over hva som egentlig skal til for at Frekkesen skal bli fornøyd? Gladmaten er for folkelig og beachvolleyen er for rånete...Og Stavanger 2008 er forsyne meg for smal. Kanskje Frøken Sytesen ville være et mer passende navn?

tir. aug. 26, 12:42:00 p.m. 2008  
Blogger kariamelie said...

Helt enig :) hvorfor ble egentlig Stavanger kulturby? Vant de noen kommunekonkurranse om det, eller noe annet snedig?

tir. aug. 26, 02:58:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Jeg er enig med mr easter bunny.

tir. aug. 26, 06:36:00 p.m. 2008  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Bli fornøyd? Hva mener du? Hvorfor skal jeg være fornøyd? Jeg blir aldri fornøyd, men jeg hater folk som syter og klager - derfor kan jeg aldri bli frk.sytesen. Forresten - jeg husker da vitterligen at jeg har omtalt dine hagefester med svært rosende ordelag???
I morgen skal jeg dessuten se "desse augo" av Jon Fosse, og da har jeg tenkt å bli ekstatisk.

tir. aug. 26, 07:00:00 p.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Men du må prøve å la være å hoste.

tir. aug. 26, 10:01:00 p.m. 2008  
Blogger Frøken Makeløs said...

Haha, ja hva er det med siddiser og deres "javel"-er? Snodig greie.

ons. aug. 27, 06:32:00 p.m. 2008  
Blogger paaskeharen said...

Jaaavel.

tor. aug. 28, 11:15:00 a.m. 2008  
Anonymous Anonym said...

Desse augA, heter det.

søn. aug. 31, 03:07:00 p.m. 2008  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Ja fader - "desse auga" heter det. Det regna så fælt at jeg ikke gadd å gå. fyttigrisen jeg er sløv.

man. sep. 01, 11:51:00 a.m. 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home