søndag, april 05, 2009

Påsken i Fyfylke fra A til Å


I motsetning til min bror er jeg Fyfylke-patriot. Vil ikke bo der - men heier fra sidelinjen. Å komme fra Fyfylke gjør deg smått eksotisk i byen - å komme fra Fyfylke og flagge det med stolthet i byen gjør deg VELDIG eksotisk.

Så da Aftenbla under overskriften Påsken i Fyfylke fra A til Å skjenket oss en rekke aktiviteter, men kun i Sævda og Sølldall ble jeg litt irritert og sendte følgende tilbake på mail:


Hei på dere! Ville bare ønske dere en god påske i Ryfylke - som jeg ser at i år er begrenset til Suldal og Sauda. A - andakt er det overalt i Hjelleland - helt unødig å sette seg inn i når og hvor - vil du på andakt finner du nok en. B - Bøgdaposten - se i denne for å finne andakt (se A. )C - Chai te - deilig med en kopp varm te når du er rød og kald i kinnene etter å ha gått til Randåsen. D- Dans - må tro om det ikke skal arrangeres et påskeball på Hjelleland samfunnshus. E - Egil på Kaien - åpner igjen neste helg, dog av tyskere - men likevel - Hurra for det! F - Finanskrise - men ikke på Hjelleland. G - Gea - Habbis å¨Gea på vei him e et must for bror min så kjøre lastebilH - Helland - Audun Helland er nominert til gullruten! Dette kan vi glede oss over hele påskaI - Internasjonal kafe i Mallistova 09.04. kl 17.30. J - jul - i det påsken kommer er jula som kjent over. K- Kino på samfunnshuset 5. april (Olsenbanden jr.) og 12. april (Appelsinpiken, og Den fantastiske historien om Benjamin Button). L - Lemminga nærmer seg, årets høydepunkt for noen(Det har alt komt et kjærlighetslam til gards. Sauen skulle vært i gryta til onkel Kjell for lengst, men dette ble avlyst da den forestående familieforøkelsen ble kjent. MAO - synd redder liv i Ryfylke.) - Alternativt: Furutangen arrangerer påskeleir. M - Magnhild kommer sikkert hjem til påske. Bra dame som vi er stolte av.N- Nynorsk - alle gode jenter frå Hjelleland skriv og talar nynorsk, både i påska og elles. O - Ost og vin - deilig å spise ost når du vet at melka kommer fra egen ku. P - Polet - Husk å gå på polet og kjøp rødvin for mor (se O). Q - Quo vadis - latin og betyr "Hvor går du?" - svaret er selvsagt: til Hjelleland! R - Revy - ok så er revyen Maggalaust alt tatt av plakaten, og i virrvarret glemte man å invitere Aftenbla - men snart kommer den på video og da kan Aftenbla anmelde på bakgrunn av the movie? S - Sjakk i mallistova, HJelleland klokka 18.30. T - tyskere i bobil - mon tro om vi snart skal putre bak Hymer i Tveitebrekkå igjen? U- Ut på tur - her er det mengder av natur å boltre seg i. V - Velvære - spa på Hotell Velvære - deilig. W - Whisky - godt med en whisky etter å ha vært på spa - den tar du i baren på Spahotellet. X- X-ord - jeg liker dem i Aftenbladet best. Håper ikke lørdagskryssordet ryker når Aftenbladet skal spare penger. Y - Ytre Fyfylke - det som ikke er indre Fyfylke? Betyr det i så fall Finnøy, Strand, Forsand, Hjelmeland, Kvitsøy og Rennesøy? Z - Bokstaven Z sto opprinnelig på 7. plass i det latinske alfabetet - altså der G stå i dag - benytter derfor denne ubrukelige bokstaven til å be om GODT - PÅSKE GODT! Æ - ære - ærast den som ærast bør - og i påska er det vel ikke vertinna, men snarere han som lot seg korsfeste? Ø - Kjøp brød og smør på Ølesundt. Å - Årdall ungdomsskule - skynder du deg får du oppleve denne før den er borte


God påske!

5 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Åhåhåhå! Jeg håper du snakker sant når du sier du har sendt dette til naftabladet.

søn. apr. 05, 09:52:00 a.m. 2009  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Det gjør jeg. Men ikke som leserbrev da, så jeg regner med at hun Wiglestrand fniser seg gjennom den på kontoret og lurer på om jeg virkelig ER i slekt med osvosvosv. Biringt for Wiking i går, forresten.

søn. apr. 05, 09:56:00 a.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

Øh, jeg må visst få meg de der progressive brillene likevel; syntes det sto:Ø

W - Willy - godt med en willy etter å ha vært på spa - den tar du i baren på Spahotellet.

Hum hum.

søn. apr. 05, 10:19:00 a.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

Hehe, jeg er egentlig rimelig imponert over at de klarte å skrive om påsken i Sævda, når vi lokale kjeder livet av oss - dvs. den delen av lokalbefolkningen som ikke er i Svandalen. Og jepp, vi er en ganske stor del.

Og hvorfor sendte du den ikke inn som leserinnlegg?? :O

søn. apr. 05, 03:11:00 p.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

Hjelmeland, Årdal, Ølesund og Erling på Kaien. Får ikke samme nytten å forsvare noe når du ikke kan navnet på stedene :) Men som Årdalsbu setter jeg pris på dette.

fre. juni 17, 02:24:00 p.m. 2011  

Legg inn en kommentar

<< Home