fredag, august 07, 2009

Sommerjobb

Jeg er inspirert av EnErKå Rockaland, som sender reportere ut på sommerjobber og lager radio av det. Min første sommerjobb var å passe lillebror fire timer til dagen, for 70 kroner uka. Jeg syntes det var mye penger og var ikke smart nok til å forstå at det var en timepris på 2,50. Hvor var LOs folk? Jeg hadde også små opptredner i siloen, sauejaging, revebjelleplukking ol gårdsarbeid, men total mangel på både talent og vilje medførte at jeg ofte slapp billig fra det. Videre var jeg jordbærplukkerske, med dde i walkmanen og barnepasserske for et barn utenfor heimen - før jeg fikk emr ordentlige jobber.

Jeg tror min beste sommerjobb var guide i Aardaal gamle kirke. Han som hadde jobben før meg (en sosialantropolog tilknyttet bartebyen, om jeg ikke husker feil) hadde ikke tid til å lære meg skikkelig opp, så det gikk på lykke og fromme. JEg kunne jo ikke noe særlig tysk, men guidet i vei på tysk likavæl. Jeg fant på historier etterhvert, og har i ettertid vanskelig for å skille det usanne fra det sanne. (Mye likt ellers i livet). Er det sant at gravstøttene ble solgt og brukt til dørheller??? Og kan det virkelig være slik at benken bak altertavla var beregnet på bruder, som ikke fikk vise seg for brudgommen og kyrkjelyden før etter vielsen? Jeg må si jeg tviler. Det beste med jobben var at mange dager kom ikke en eneste turist, og jeg kunne sitte i en fluktstol og lese bøker. Og at jeg fikk vin av tyskerne.

Jaja, nok mimring - nå avdeling for samfunnsaktuell mediakritikk - er det ikke litt morsomt at programlederen i EnErKå rockaland først annonserer at det skal komme et innslag om språket som er i endring, at folk sier sjole og sjemeløye, men at vi først skal få musikk av Biiiiitsjbåis?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Og vidu er ikkje "vindaugen" på tysk....

lør. aug. 08, 11:14:00 p.m. 2009  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Jeg vet de4t. Det er fenstern. Det lærte jeg den sommeren.

søn. aug. 09, 08:43:00 a.m. 2009  

Legg inn en kommentar

<< Home