onsdag, juli 15, 2009

Fuenytt


Jeg advarer mot sterke bilder og fyord i teksten.

Her om dagen kunne min mor informere om at Bergljot med tydelig stolthet har fortalt farmor på 86 at hun har tovet fuevarmere til bruk i bilsetet, eller hvilken som helst annen stol. Utsagnet skyldes ikke at Bergljot har fuesig, men at hun ikke har vært i stand til å lokalisere fua helt nøyaktig. Av en eller annen grunn har Bergljot trodd at fua er det samme som hekken. Farmor fniste visstnok vel og lenge over brukskunstpassiaren. Jeg tillater meg å anbefale Bergljot å være ungå for stort håndarbeidsfokus i samtale med andre, dette gjelder kategoriene toving, hekling så vel som makrame. Fuefokus fungerer imidlertid i samtale med alle aldersgrupper – fra 2-3årsalderen til 90årsalderen Nå var ikke målet mitt å henge ut Bergljots håndarbeidsinteresse, eller alder, eller manglende kunnskap om anatomi. Ikke BARE det i alle fall. Det Jeg EGENTLIG skulle blogge om var et nyhetsinslag på EnErKå Rockaland i dag tidlig. Braziliansk voks er kjempemoderne i Skavanker, kvinner står i kø for å få røsket av kjønnshåra. Daglig leder for en hudpleieklinikk fortalte at man føler seg veldig lekker og ren nedentil uten hår. Det nærmeste jeg har vært en slik opplevelse er å få fotpleie i naborommet til en jente som fikk vokset seg både her og der. Det hørtes ikke spesielt behagelig ut. ”Eg orkekje merr, eg orkekje merr” ropte jenta, mens torturisten sa at jo da det orket hun. På et tidspunkt ba offeret torturisten være forsiktig rundt skrukken, noe som undret meg da jeg trodde det bare var menn som har skrukk. Folk må selvsagt vokse seg hvor de vil for meg. Jeg tviler imidlertid på at det er noe særlig pent. Kanskje pelsen til og med har en funksjon? Ut over å minne oss om at vi er ferdig med puberteten, mener jeg.

Det kan ikke skje mye viktig i distriktet når intimvoksing er verdt et innslag.
De 4 første komentarene kom før den uthevede teksten ble føyet til. Jeg har blitt bedt om å dementere denne blogposten da den inneholder faktiske feil. Selv om sannhetsgehalten ikke nødvendigvis trenger å være 100% ser jeg jo at det er greit å rette opp feilene. I følge B som har mye bedre hukommelse enn meg, og som var til stede da håndarbeidet ble omtalt var det betegnelsen kusevarmer som ble brukt. Vi er begge enige om hvor denne er plassert.
  • Farmor lo av begrepet og anretningen kusevarmer, ikke av feilbruk av ordet. Tenk at hun kunne ordet fra før. Det hadde jeg ikke trodd.
  • Refleksjonene rundt kuse og håndarbeid som samtaleemner står ved lag
  • Jeg tok feil. og Bergljot hadde rett Fua er bak.
  • Jeg skal aldri ALDRI mer blogge om fy-ord.

9 Comments:

Blogger paaskeharen said...

På Sørlandsk er Substantivet 'Fua' det samme som rassen, rompa, baken, rævva, rævhølet, rasskrakken, etc.

En Fuevarmer blir da - etter alle solemerker - en rumpevarmer.

Hvorfor er ikke mor inne og nebber om deg når DU skriver fy-ord?

ons. juli 15, 11:51:00 a.m. 2009  
Blogger Bergljot said...

Takk paaskehare!

ons. juli 15, 11:58:00 a.m. 2009  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Hva!? Kan det virkelig være slik at FUA betyr hekken? Har Bergljot rett? Jeg nekter å tro det.
Hvis dere ikke tåler Fua får dere bare ha det så godt. Det er ikke et stygt ord, det er bare du som får stygge tanker når du leser det.

ons. juli 15, 02:20:00 p.m. 2009  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Etter å ha guuuuuuglet litt ser jeg at veldig mange har misforstått fuas betydning, på lik linje med Bergljot. Jeg fant et pønkband som heter Fingeren i Fua, og en forening som heter Foreningen for Ultralyd i Allmennpraksis, og et filmselskap som heter Fua Film. Dessuten en tekst med overskriften "halve fua ute".

ons. juli 15, 02:31:00 p.m. 2009  
Blogger Madame Mim said...

Der jeg kommer fra oppstår ikke slike missforståelser, der er ordene mye tydeligere.

tor. juli 16, 09:50:00 a.m. 2009  
Blogger Bergljot said...

Så så.

tor. juli 16, 01:09:00 p.m. 2009  
Anonymous Rålls said...

Som halvt kristiansander har jeg vært offer for fu-humor helt fra barndommen. Og det ER det samme som raua.

fre. juli 17, 08:25:00 a.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

Aldri hørt om fua før, men kusevarmer er jo ganske søtt. Lurer på om jeg kjenner noen som kan tove en til meg?

Denne brazilianske voksinga kan de bare få ha for min del, jeg nekter å bli med på den hypen. Et par venninner påstår det ikke er noe særlig vondt og at det er veldig ålreit, men jeg lar meg ikke overbevise. Jeg har nemlig prøvd å vokse leggene mine, og med tanke på hvor vondt det gjorde, skal jeg i hvert fall ikke utsette mine edlere deler for den torturen.

søn. aug. 02, 02:22:00 a.m. 2009  
Anonymous Anonym said...

veldig interessant, takk

tor. mars 18, 12:17:00 p.m. 2010  

Legg inn en kommentar

<< Home