fredag, juni 16, 2006

Dialektord vi ikke må slutte å bruke

Rållserau
Nebbnos
Vasepinne
Vaseskjid
Vasepikk
Biringt
Maroder (Silje Rs favorittuttrykk)
Slaur
Teitebolla (Bentes favorittord, egentlig uavhengig av dialekt)
BaillAnton (trøndersk, men det er jo og en dialekt)
Rasstuden
Pillefygerten
Ånnas (mitt favorittuttrykk)
Kanakas (nylig lært av Astrid)
Blolamt
Pissen
Rauhål
Rauaraddel
Byas
Feien
Fjåge

Kom gjerne med flere gode ord og uttrykk. Om 1 1/2 døgn er jeg framme i Cascais, Portugal. Det blir fantastisk. I det heletatt er det et godt reiseår - januar Østerrike, mars - Italia, juni - Portugal, september - Italia, Oktorber - Betlehem, og så begynner snowboardsesongen igjen. Hurra så heldig jeg er!!!

8 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Jeg leste en plass at'peisestova' på tausk' betyr bordell/horehus

fre. juni 16, 11:16:00 a.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

byas

fre. juni 16, 11:17:00 a.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

For ikke å glemme klassikeren "rauhål"

fre. juni 16, 05:05:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Du har faktisk tre faste lesarar...har berre ikkje gitt meg til kjenne før no. Ler og kosar meg med bloggen din og kjenner at eg kunne tenkt meg ein tur til Stavanger snart.....

lør. juni 17, 10:23:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Jeg kan ikke disse dialektordene, jeg. Kan du ikke lage en ordliste? Jeg har prøvd litt, men du må hjelpe meg...
Rållserau = Tøyserompe
Nebbnos= ?Frekkas?
Vasepinne= Vims
Vaseskjid= Vimsebæsj
Vasepikk= Vimse...pikk?
(Kommentar: Er det en forskjell på hvor positivt/negativt ladet disse uttrykkene er? Er vasepikk et skjellsord?)
Biringt= Vondt/dårlig
Maroder=?
Slaur= Latsabb
Teitebolla= Teitebolle
BaillAnton= ....??
Rasstuden= ...???!
Pillefygerten= (Paaskeharen mener dette er en liten dings/frø/støv/ som flyr i lufta. Jeg trodde det var et navn på mannetissen. Hva er det?)
Ånnas= Idiot, dust
Kanakas= Gal(skap), koko
Blolamt= Veldig dårlig/tregt
Pissen= Tissetrengt
Rauhål= Rumpehull
Byas= Negativt ord for en person fra byen (navnlig Stavanger)

Hvordan ligger jeg an?

man. juni 19, 02:00:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Du ligger saerdeles godt an, raalserau!

man. juni 19, 08:58:00 p.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Maroder har et par andre dialektiske synonymer- Basjen, og Krasjen- de betyr omtrent det samme som biringe. Men maroder heller litt mer mot å være støl i kroppen.
Pissen betyr det smme som tissen- og gjelder både hu og hannkjønn. Jeg har en kompis fra Hetlandsbygda som hele tiden sier 'kyss pissen', og det betyr omtrent det samme som dra til helvete. Når det gjelder nebbnos, så har rollserauå rett- mot hunnkjønn-nebbnos, mot hannkjønn-nebblars. Vaseskjid- vimsekopp. Rasstuden-rumpehullet.Ellers syns jeg rollserauå er veldig nærme.

tir. juni 20, 10:26:00 a.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Rollserauå rule.

tir. juni 20, 10:27:00 a.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home