fredag, juli 14, 2006

Folk og fe


I går ble jeg kalt en jævla rotte av en 50år gammel rusa mann som jeg inntil da ikke hadde veksla et ord med. Jeg syntes det hele var veldig komisk, og i hodet mitt åpenbarte det seg umiddelbart et titalls popups med forslag til morsomme og/ eller frekke svarreplikker. Siden jeg omsider har lært at man ikke skal kødde med rusa personer brant jeg inne med alle morsomhetene. Det er ikke det at jeg ikke unner de rusa å være frekke med andre, det er jo en menneskerett - men rotte?

I fjor, da jeg startet mitt prosjekt Tynn 2005 (forøvrig et slogan stjålet av mannen til en venninne, altså IKKE min idè) kunne jeg observeres rett hyppig rundt de forskjellige vannene her i byen. En gang jeg kom rundt Mosen satt det to alkoholikere på en benk. De stoppet meg og spurte om jeg kunne ringe etter en taxi for dem. Jeg svarte -ordrett- "beklager, men jeg har ikke telefon med meg", noe som knapt kan betraktes som et provoserende utsagn. Mannealkoholikeren ropte da "Så gå då ditt feida merakkels!" Jeg sa ikke noe tilbake, men det slår meg at det er de gangene den frekke replikkenee ligger mest opp i dagen at du må svelge dem. Når en overvektig person insinuerer at du er tjukk, for eksempel. Eller noen som ikke har dusjet og byttet klær på ei uke sier "Øøøø, du e så jævla fattige" (fjortisspråk), og det er åpenbart at du er steinrik i forhold til vedkommende.

En annen morsom dyrerelatert opplevelse jeg hadde i går var møtet med en utstoppet radiostyrt Erfugl, midt i sentrum. Det viser seg at en fugleentusiast er så opptatt av at Erfuglen ikke må utryddes at han går rundt med den radiostyrte vennen sin for å samle inn penger. På ryggen har han et hjemmelaget pappskilt der det står "Bekjemp utrydding av Erfugl", og følgesvennen har en kopp til å samle inn penger i i nebbet. Det sies at mannen på langt nær er en skrulling, tvert i mot skal han ha en skikkelig bra jobb innen fuglebransjen. Jeg syns likevel at han kvalifiserer til nerdebåsen, dersom man på død og liv skal sette folk i bås. (Og det skal man jo) Jeg håper at mannen treffer en dame som er like engasjert som han selv, kanskje i forhold til seljakt. Så kunne de utføre sitt virke sammen, han med Erfuglen og hun med en utstoppet sel i bånd - hånd i hånd. Det ville ha vært noe.

4 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Erfugl? er det sånne med rare farger på nebbet? Og så en radiostyrt en- det er jo aldeles strålende! Livet er en fest.

fre. juli 14, 09:15:00 a.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Jeg har også sett den. Den som kjører rundt på noen små hjul. Jeg ble litt redd og litt irritert, for jeg trodde det var en innpåsliten måke, så jeg ga den ikke noe penger.

fre. juli 14, 03:13:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Jeg synes forresten det han mannealkoholikeren sa til deg var kjempestygt. Fy filler jeg blir sint av sånne folk, alkis eller ikke.

fre. juli 14, 10:55:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Nå må du oppdatere, du flinke skribent!

man. juli 17, 05:39:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home