tirsdag, juli 11, 2006

Hvor mange gram jøde er det i en jødekake?

Da jeg var på kunstutsilling nettopp (ja da - livet er mer enn lipgloss og fotball) sto det en gammel dame og bakte "live". Hun hadde en slags folkedrakt på seg, med søljer og allslags - det så fryktelig upraktisk ut. På menyen sto lapper, lefser, jødekaker og syrekaker. Jeg kom til å tenke på dette med Jødekaker, og ble usikker på om jeg burde spise en eller la være. Jeg er jo ikke så begeistret for jøder om dagen, syns det er besynderlig at folk som mener seg utpekt av gud kan sprenge småbarn i lufta i Israel. (Og samtidig slå en feit strek over min forestående Betlehemstur. Men det med småbarna er selvsagt viktigst.) Er det rett å boikotte jødekakene eller spise en hel haug, som et slags bidrag for å utrydde dem? Noen har prøvd å utrydde jødene før, og det var jo ikke så populært. Og hvordan kan jeg i det hele tatt skrive noe slikt, som en svoren motstander av generalisering generelt? De fleste jøder er jo likandes folk? Mens jeg funderte på dette slo det meg at jeg står overfor et like stort dilemma når det gjelder syrekaker. Så hva skulle jeg gjort om den gamle damen sa "hei på deg marihøne, skal det være jødekake eller syrekake?" Rockestjerna i meg ville gått for syre, mens sosialarbeideren ville spist en jødekake. Det måtte nok blitt lefse.

Lefsebutton: 15 kroner
kan bestilles på www.lefsamifaardualdri.com