søndag, oktober 01, 2006

En buss-sjåfør, en buss-sjåfør


... bør slås ihjel med jernrør... Slik burde i alle fall sangen gå. Onsdag ettermiddag da jeg skulle hjem fra jobb bestemte jeg meg i et svakt øyeblikk for å ta bussen i stedet for å gå. Førstevalget var å bli hentet av Fredriksen, men han satt med arbeid til ørene, og syntes dette var viktigere enn logistikkoppgaver knyttet til sin kommende fru. Da jeg kom bort til holdeplassen viste det seg at det nå er helt andre busser som går derfra enn nr 6. Kolumbusmenneskene driver av en eller annen grunn og bytter om på holdeplassene med jevne mellomrom, uten at jeg helt vet hvorfor. De hadde imidlertid satt opp et skilt der det sto "Buss nr 6 har avgang fra Sigbjørn Obstfeldersplass". Visst vet jeg hvem Sigbjørn Obstfelder var, det var han med Zikk Zakk det regner i dag, og Jeg er visst kommet til feil klode. Han omkom visstnok på fottur i Hjellelandsheiene. Etter å ha gått gjennom denne informasonen i hjernen min måtte jeg bare konstatere at jeg ikke kunne bruke den (informasjonen) til en pøkk. Jeg ante ikke hvor Sigbjørn Obstfelder sin plass er. Jeg spurte 4 tilfeldig forbipasserende, hvorav en mente det var ved Magasin Blaa, en trodde KANSKJE det kunne være ved Løveapoteket, den tredje kunne hverken norsk eller engelsk og den fjerde svarte "vettkjeegvelmenåmdukonnekjypteihøgemesmirnofftemeg?"
Jeg resonerte meg fram til at jeg like gjerne kunne gå til det neste busstoppet som ligger like over tinghuset. Da jeg kom dit var det blåe buss-stopp-skiltet borte. Jeg måtte derfor dabbe et stykke til - og der du kan kjøre ned til teateret sto det et flunka nytt skilt. Ettersom jeg på dette tidspunktet var halvvegs hjemme kunne jeg strengt tatt gått resten av veien, i stedet for å røyke to sigaretter og vente i 15 minutter på en buss. Da bussen kom slo jeg 20kroningen i det teppebelagte bussjåførbordet, uten at buss-sjåføren tok den. Etter en pinlig pause spurte han iltert: ja - kor ska du hen?
Frk Frekkesen: Te der me Hjellelandsgatå. (Egentlig går jeg av på det første stoppet etter Hjellelandsgata, men jeg vet ikke hva det heter der.)
Bussmannen: Det bler 11 kroner, det e nærtakst
Frk F. Å så flott! Har dåkke forandra på prisane?
Bussmannen: Nei men du må då fårr donderten sei fra kor du ska fårr å få nærtakst!
Frk F: Å.
Jeg satte meg i et sete langt bak, og lurte på hvorfor han hadde blitt så sur. Jeg klaget jo ikke, jeg bare lurte på billettprisene.

Da vi svingte inn i Hjellelandsgata tenkte jeg at jeg i alle fall fikk gå av bussen der ettersom jeg hadde sagt at jeg skulle dit og fått nærtakst
Bussen stoppet på plinget mitt, men da jeg stilte meg opp foran dørene satt bussjåføren bare og kikket på meg i sladrespeilet en stund før han ropte:
Du - du har betalt nærtakst, du får kje gå av her!
Frk F: eg sa jo Hjellelandsgatå?
Bussmann: det e bare nærtakt te fysste stoppet i Hjellelandsgatå
Frk F - så ta ti kroner te då, bare eg får gå av!

Bussmannen ville ikke ha ti kroner til. Han ville bare at jeg skulle forstå at jeg hadde vært en idiot som betalte nærtakst. Derfor åpnet han ikke dørene før vi hadde stått i ro på buss-stoppet i en evighet. Til slutt spurte en annen passasjer om å få gå av, og jeg smatt ut i det døra gikk opp.

Jeg blir så forbanna når folk insinnuerer at jeg forsøker å lure dem. Jeg er ikke så Frk Frekkesen som jeg later som. Jeg er Frk snill og grei som av og til er litt stor i kjeften. Hadde jeg enda vært neger eller hatt ring i nesa så hadde jeg forstått at jeg hadde blitt mistenkeliggjort.
Så derfor: En buss-sjåfør, en buss-sjåfør, bør slås ihjel med jernrør.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Busschauffaurer er noen rare dyr.. Jeg lurer på om det kan ha noe med at de befinner seg inne i en metallboks hele dagene...

Et slags u-båt-syndrom på land?

Lurer på om sardinene har det likeens...

søn. okt. 01, 07:01:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Amen. Denne historien bør følges opp av omtrent tretti tilsvarende. Sender ballen over til din bror.

søn. okt. 01, 08:53:00 p.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Av frykt for å høres ut som en liten, bebartet Østerriker som hadde sin storhetstid på 30-40- tallet: Bussjåfører burde tvangssteriliseres. De er dårlig menneskemateriale

søn. okt. 01, 10:02:00 p.m. 2006  
Blogger Berenike said...

I det läget hade inte jag heller varit snäll och from. Ibland finns det inget annat att göra att att käfta tillbaks.

søn. okt. 01, 10:08:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

mi erfaring er at bussjåførar er veldig sånn der prinsippfastorienterte. Etter å ha tatt direktebussen frå byn ut mot Tananger (-fyrste busstopp er Sunde skule!!!!) viser mine empiriske erfaringar (Kan umogeleg vera rett å ordleggja seg slik, men...) at ein normal busstur på rute 9E inneheld minst eit stopp på busstopp før den aktuelle skulen. -Det startar som regel med eit pling (-som sagt, før skulen. Og eg veit at det kjem, men sit likevel heile tida og håpar at denne gongen skal alle få det til.) Bussjåførane i bussane sine stoppar då på busstoppane, før skulen, men nektar å sleppa folk av fordi det "er ikkje avstigning før sunde skole"

*sukk*

Så må alle passasjerane sitja og bli pinlig berørte fordi nok ein gong var det ein eller annan som ikkje hadde fått det med seg, og kor vanskeleg kan det eigentleg vera? -fåkk, no fekk eg òg lyst til å blogga!

man. okt. 02, 03:42:00 p.m. 2006  
Blogger skinke said...

Big LOL.
Dette var velskrevet frk. Fredriksen, oops, frekkesen:)

tir. okt. 03, 09:49:00 a.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Fredriksens fabrikk. Hehehe..

tir. okt. 03, 12:02:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Er det noe galt i å ha ring i nesa også nå da?? Vi fortjener liksom å bli mistenkeliggjort vi da, selv om vi er godt voksne og har en ordentlig jobb i kommunen?!

Når det er sagt, så er buss sjåfører tydeligvis av samme rase, enten de er fra øst eller vest.

tir. okt. 03, 08:08:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Sånn kan det altså gå når du e så lade... Då fortjene du liksom ein liden smekk på fingrane, ikkje d??? Klart du burde veda kor nærtakst og fjerntakst og takstmaen bor?? Vett ikkje adle i Stavanger d?? (Bor jo i Sandnes eg nå så d e ikkje forventa at EG sidde inne med den informasjonen, men DU så vandre rondt i by'n heile dagen burde JAFFAL visst litt merr om koss ting egentligt fungere...) SÅ blonde e du vel ikkje? Eller e d akkurat blonde du e igjen?? Har'kje sett deg på lenge...

tir. okt. 17, 11:02:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Linn! Hurra! Er nå en slags rødblondbrun-farge. Ikke pent. KJekt å høre fra deg!

ons. okt. 18, 08:41:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home