søndag, september 03, 2006

Streif av feminisme


Norges fotballforbund har flyttet cup-finalen for damer fra Ullevåll til Bislett, og kvinnelige fotballspillere er selvfølgelig i harnisk. Jeg syns egentlig ikke at jentefotball er noe særlig stas, de løper så sakte og det blir liksom ikke noen svung over det. Jeg mistenker at dette er en holdning jeg deler med mange andre kvinner og menn. Det betyr ikke at jeg mener det er greit at kvinnefotball skal nøye seg med 2nd best når det gjelder fotballbane. Vi har aldri noen garanti for hvilke lag som skal spille finalene, det kunne blitt Raufoss mot Staal i herrefinalen. Ingen kan derfor hevde at det er den forventede kvaliteten på kampen som avgjør hvilken bane den skal spilles på.

Mannlige fotballspillere er kvalmende overbetalte, men de er overbetalte fordi markedsverdien tilsier det. Er det ikke helt gale-Mathias at folk kan tjene flere millioner i året på å sparke ball? Jeg skal ikke dra noen "tenk på de stakkars sultne barna i Afrika"-fraser, men jeg kan ikke annet enn å lure på hvordan Riise og Carew rettferdiggjør inntektene sine. Fotballspillere er nåtidens helter - ikke fordi de kan noe viktig, gjør noe viktig eller sier noe viktig - men fordi de spiller fotball. Sirkus og brød til folket. Markedet for kvinnespillere ikke er like bra, derfor er det helt greit at de tjener mindre.

Mens jeg er i gang: Jeg blir pisseirritert av at Anette Sagen ikke får fly på ski i like store bakker som sine mannlige kollegaer. Kvinnene tar innpå gutta på andre områder i livet - rusbruk og voldsbruk for å nevne noen. 90% av de ansatte i helse og sosialbransjen er kvinner, men mennene sitter i de best betalte jobbene. Menn fniser av kvotering, men det har vist seg før at regulering må til for at kvinner skal få de samme mulighetene som menn. Disse mulighetene skal de ikke ha bare for sin egen del. Samfunnet blir bedre av at mulighetene er like, av at barn vokser opp i den tro at de kan gjøre de samme tingene. Menn blir bedre av å jobbe sammen med kvinner. Bedriftene blir bedre av at kvinner sitter i styrene. Filmene blir bedre av at også kvinner får sette sitt preg på dem. Jeg roper JA til kvotering av kvinner i styre og stell, JA til kvotering av kvinner når det gjelder støtteordninger til filmskapere! JA til kvotering av kvinner i de mest fremtredende kriminelle miljøene.

6 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Jeg er helt enig i de fleste feminist-paroler. Lik lønn for likt arbeid burde være en selvfølge. Hvorfor kvinner på død og liv skal erobre hver eneste skanse der ute- se det forstår jeg derimot ikke. Hvis kvinner vil spille fotball- fint! Selvfølgelig skal dere få spille fotball. Hvis dere IKKE vil spille fotball, så er det helt greit, det også. Men akkurat i dette spillet har menn bedre fysiske forutsetninger. DE ER FLINKERE TIL DET. Deal with it. For meg må gjerne nm-finalen i kvinnefotball spilles på ullevåll, selv om det selvsagt ikke blir fullt. På åttitallet forsøkte man å tvinge jenter ut i all slags yrker som de ikke hadde lyst til å jobbe i. Why? Jenter kan- hvis de vil, men de MÅ ikke.

søn. sep. 03, 03:17:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Vel talt.

søn. sep. 03, 05:42:00 p.m. 2006  
Blogger frk. Figenschou said...

Av og til er det sånn de MÅ hvis de VIL, men de kan ikke. Nå er det menn jeg snakker om.

tir. sep. 05, 03:19:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Jeg både vil og må og får lite betalt.

tir. sep. 05, 03:25:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Forresten: Skrives ikke "avik" heller "avvik"? Eller? Hva med "fra avec til ansvar"?

ons. sep. 06, 11:40:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Det heter avvik, og jeg som er en språknazist har hatt denne bloggen i 3 måneder UTEN Å LEGGE MERKE TIL AT JEG HAR EN SKRIVEFEIL I OVERSKRIFTEN!!!

tor. sep. 07, 11:24:00 a.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home