fredag, august 25, 2006

Fanden fjerter fyrverkeri

Da jeg skulle kjøre hjem fra jobb i går kveld ble avslutningen på ONS markert med et gigantisk fyrverkeri. Langs kaien sto forventningsfulle dresskledde halvfulle overbetalte mannfolk og glodde opp på himmelen. Tidligere på kvelden hadde de kost seg med rødvin og sett mexikanske lekkerbiskner danse salsa, men nå var det alstå dette forbannede fyrverkeriet som sto i høysetet. Selv har jeg aldri kjøpt noe annet enn en pakke stjerneskudd før nyttårsatfen, men jeg ser jo at andre bruker på tusenvis. I en toukersperiode rundt jul og nyttår boltrer de seg med godsakene så både folk & fe er nær ved å gå fra forstanden. Er de ekstra flaksne klarer de å sende en inn vinduet til naboen, eller enda bedre - inn i øyehulen til en tilfeldig tilskuer. Er det sånn at du er mer til kar hvis du har den fineste eller dyreste rakketten? Er det liksom noen som syns fyrverkeri er pent? Så kjøp en stjernekikkert fra 70-tallet da for fankerten, og la oss andre være i fred! Har de ikke stjernekikkert i butikken, sier du? Hva med å dryppe stearin i et vannglass da, det er jo også kjempefint! Den dagen rakketter lager annen lyd enn fiiiiiiis og BANGBANGBANG skal jeg også se på, den dagen det kommer musikk utav rakketten - da er jeg med!

PS - kom akkurat på at en av mine erkefiender fra ungdomsskolen fikk hele den blonde permanent-manken sin svidd av på Bælmeland samfunnshus på slutten av 80-tallet. Akkurat da digget jeg rakketter.