søndag, juli 30, 2006

Død over Gladmathælvetet


I går kveld sa Rållserau at jeg alltid syter og klager på bloggen min, og jeg vurderte derfor å skrive noe hyggelig i bloggen min i dag. Etter å ha sittet apatisk med hendene på tastaturet i en times tid har jeg slått tanken fra meg.
Jeg hater gladmatfestivalen, og de fleste andre jeg kjenner sier også at de hater den. Likevel piler siddisene rundt i vågen som rotter rundt en dau griseskrott den siste helga i juli.
Damer med tvillingvogner, rullestolbrukere, unger med ballonger, fulle svette menn med åpne hawaiiskjorter- plutselig er de så jævla opptatt av mat alle sammen. Mat, som med enkelte hederlige unntak, ikke smaker særlig godt engang. Mat som koster mer enn den er verdt. I år hadde jeg ikke tenkt å gå i idiot-toget, men da min gode venninne Samantha spurte om jeg ville være med en tur på lørdagen svarte jeg likevel ja. Det var faktisk ikke så verst heller. Samantha er morsom å være sammen med, og pils i sola funker fint enten det er galdmat eller ei. Jeg la merke til at det var en del jærbu i byn, uten å irritere meg over det. Og så tenkte jeg - kanskje det ikke er så ille med gladmat likevel, kanskje jeg har blitt rausere med alderen? Noen timer seinere måtte kjæresten min komme og hente meg fra hagefesten jeg har bønnfalt min bror om å arrangere. Et tjuetalls blide og hyggelige mennesker satt rundt om på plenen da jeg valgte å forlate åstedet, klokka 21.15. Jeg hadde kun rukket å drikke halvannet glass vin, og hadde nesten ikke pratet med noen av de andre gjestene. Da vi hadde kjørt 200 meter måtte kjæresten min kjøre inn til sida. Og der sto jeg, med oppsatt hår, fin kjole og grønn øyenskygge og mascaratårer rennende ned over kinnene og spydde som en gris. Det kom opp i tur og orden: pannekake med is, Kvitsøylam med sopp og stekte grønnsaker og potetmos, mesksikansk grillspyd med ris og tomatsalsa. Jeg hater gladmatfestivalen og jeg hater alle som liker gladmatfestivalen.

12 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Gladmat-helvete er en bra betegnelse. Jeg går gjerne en runde rundt Breiavatnet for å unngå vågen en slik helg, for å si det sånn. Synd du ikke ble lenger- det tok av.

søn. juli 30, 08:35:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Selv er jeg glad for at jeg gikk i tide, tenk om jeg hadde spydd mitt i hagen din og ødelagt alt!? Har hørt at det ble en kjempefest. Hva med å arrangere en til? Skal vi si om 14 dager?

søn. juli 30, 09:36:00 p.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Nei, da skal pop-orkesteret vårt til pølzedeutschland og leke. Men jeg vet at pål-øystein og arnstein er på glid angående neste helg-hos de rare er det hagefest bare hvertannet år. Det er plenty.

søn. juli 30, 10:53:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Stakkars Marihøna, håper du er frisk igjen. Jeg mente ikke at du syter så mye på bloggen din, men at du pleier være en frekkas på kommentatorplass. Jeg elsker bloggen din. Må venne meg til familien Dvergbøy sin snappy språkbruk, bare. Føler jeg begynner å komme meg.

man. juli 31, 01:37:00 a.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Forøvrig syns jeg hagegnomfontenen må få et navn-siden den er alle hagefesters høye beskytter. Er 'Gnomeo' teit? Det får meg til å tenke på Ketil Stokkan.

man. juli 31, 08:55:00 a.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Kjære Marihøna,
det er med djup medkjensle eg les referatet ditt frå hagefesten.
-Blame the salsa!

Samantha

man. juli 31, 09:11:00 a.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Det er jo to gnomer på den hagegnom-oppsatsen. Bør de ikke ha hvert sitt navn? Eller kanskje ikke, blir litt vanskelig å huske.

man. juli 31, 10:49:00 a.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

Poeng.
Dvergbøy var morsomt.
Hva med Gnomeo og Glasnost?
Det får meg til å tenke på Ketil Stokkan. Og Jahn Teigen.

man. juli 31, 11:19:00 a.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Ja! Gnomeo og Glasnost it is.

man. juli 31, 02:52:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Gnomeo og Glasnost Dvergbøy:)

man. juli 31, 05:29:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Jeg syns vel egentlig det er ltt over the top å kalle dem Dvergbøy til etternavn, selv om jeg ser at vi har samme beinbygning. Kunne vel like godt kalle dem Glastnost og Gnomeo Mige?

man. juli 31, 06:35:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Ja! Eller Gnomost og Romeo Klive!

tir. aug. 01, 12:27:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home