søndag, juli 23, 2006

How to be a domestic goddess


Jeg er 30 år gammel. Halvvegs til 60. En tredjedel til 90, og eldre ser jeg ikke
for meg at jeg blir. Det er utrolig hvor lite jeg har fått gjort på disse 30 åra.

Da jeg var liten var jeg velsignet med en hjemmeværende mamma som laget mat og ryddet og vasket hele dagen, slik at jeg selv kunne ligge og velte meg i senga med Pennyklubbenbøkene mine (og brutterns dagbok). Dette kan virke som en gedigen overdrivelse, men det er det ikke. (Bortsett fra at hun i tillegg røkte 40 om dagen og så på tv da det ble kveld) Jeg har bare hørt far synge to sanger, den ene: han far - han har- tri nydelige griser - ei Bergljot - ein Ørnulf- ei Marihøna -tri nydelige griser. (dette er forøvrig over 23 år siden, ettersom jeg etterpå har fått to søsken til, Didrik og Jølle. Eventuelt syns far at Jølle og Didrik er to middelmådige griser) Den andre sangen: Bare jeg får kose meg i bingen min så kan de andre gjøre hva de vil Nå, som da, syns jeg at arbeid adler mannen er et av det norske språks mest løgnaktige uttrykk, med ærlighet varer lengst på en god andreplass. Jeg hadde det som plommen i egget, prisen har jeg betalt etter at jeg ble voksen. For det er rett og slett en del ting jeg ikke kan. På fredag oppdaget jeg en isblokk som hang fast til bakveggen på kjøleskapet. Innenfor isen kunne jeg skimte en Tine Smør-pakke. Jeg tenkte som så at det ikke var meningen at smørpakken skulle ise fast på kjøleskapveggen, og drylte løs med en ketchupflaske (merket expired 150305)for å få den løs. Det gikk ikke. Av dette sluttet jeg at det var på tide å rime av kjøleskapet. Det kan jeg aldri huske å ha gjort før.

Med bakgrunn i dette har jeg laget en liste over ting som jeg kanskje muligens skal lære meg før jeg blir 60:

Lage dravle
stryke skjorter
tre en symaskin
sy med symaskin
lage bløtkakebunn
slutte å si frekke ting
lage fiskemiddager
koke syltetøy
hekle
vaske vinduer
tørke støv av taklistene i stua
lage syltetøy

Alternativt kan jeg få meg en egen huspolakk som kan gjøre alt jeg ikke kan/gidder.

3 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Husk at du kan kreve å dele disse oppgavene med Fredriksen- hvilket betyr at du bare trenger å lære deg halvparten. U lucky,lucky thing.

man. juli 24, 08:36:00 a.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Jeg har egentlig bestemt meg for å gå for huspolakk, så jeg trenger ikke lære meg en dritt!

man. juli 24, 05:21:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Du har rett i at du ikke TRENGER å lære deg noen av de tingene. Hvis du har penger nok, kan du betale noen andre for å gjøre det. Så har du sånne som meg som LIKER å gjøre mange slike husmorting, fordi jeg er oppvokst med elendig middagsmat der fisken smakte uttygget tyggis og favoritten min var sammenklistret spagetti med ketchup. Selv om moren min var hjemmeværende de første årene av mitt liv. Ikke røykte hun heller. Hmmm... hva gjorde hun, egentlig?

tir. juli 25, 03:38:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home