torsdag, juli 27, 2006

Rockepresten fa Sauda



Jeg syns det er fint at prester kan ta seg en pils, lage litt rabalder og skille seg ut fra mengden. Jeg tror kirka tjener på det, folk vil heller forholde seg til ordentlige mennesker enn perfekte halvgudeprester. Og Jesus digger det også. Han er en bedagelig anlagt fyr med langt hår og sandaler. Han kikker ned mellom skyene med et skeivt flir og tenker "er det alt de får til, kan de ikke bare slappe av? Vil de ikke noe mer med livene sine enn å jobbe seg forderva - kjøpe ting -være rynkefri?". Jeg tror Jesus hører på gammal raggae i en hengekøye. Som så mange har han en fraværende far, men han er ikke bitter av den grunn. Han har akseptert at fadern heller vil drive på med andre ting enn å være sammen med sønnen sin, eller alle de andre barna sine.

Nok om Jesus. I går hørte jeg Gammal drøm på radioen, og det fikk meg til å lengte tilbake til de dager da Bjørn Eidsvåg var rockeprest. Jeg syns han har tapt seg noe forferdelig. Han har gått fra å skrive noen av de såreste tekstene jeg vet om til å bli en stakkarslig mann. Ikke det at jeg har noe i mot kåthet og glede og begjær og denslags, men jeg liker ikke å få budskapet pest inn i øret mitt av en 50 år gammal kvapsete gubbe med kjeften full av amalgan. Sorry. Jeg er vel for ung ennå til å like tanken på hva disse middelaldrende menneskene driver på med under fellen. Jeg unner dem det, men vil ikke høre om det. Kall det gjerne fordommer.

Nå henge månen lavt øve fjorden
går an lenger ned blir an våt
Den andre gjesten e foren
og du spele en eggande låt, eg e så tent
Du e forbuden frukt, det gjør meg vondt
det sprenge så på at eg går snart i sundt....

4 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Haha. Ringo(flanellskjortemannen) sier at når han vanket i et kristent miljø øst for vannskillet på åttitallet, var alle så dus med Bjørn Eidsvåg at han gikk under tilnavnet 'Bønna'. Og så har han tafset på eksen til Arnstein, og faktisk en mann vi kjenner også:)

tor. juli 27, 11:39:00 a.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Ja tenk det, at han klyp den godeste Wilfred i rompa, den gang Wilfred hadde langt krøllete hår!

tor. juli 27, 02:21:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Utdrag fra "Mysteriet deg":
"...Men eg tenke på de nydelige formane dine, på brystene som duve når du blir engasjert. Og på de vakre hendene som møte mine, kor tent eg blir når du e deilig alterert." Bilder i hodet bilder i hodet! Neineineinei!

fre. juli 28, 04:28:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

Bjørn Eidsvåg bruker jo f.eks Forbuden Frukt som et eksempel på en av hans eldre låter som blir veldig feil og flaut å synge nå når han har blitt så gammel.

søn. sep. 03, 04:41:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home