mandag, november 06, 2006

Middelmådige balltrillere og de som glor på

Viking fra vest
Viking e best
Viking e laget så gjer åss ein fest
(og man skulle tro at èn fest på en hel sesong var i minste laget.)

Jeg var på Viking stadion og tittet på at Viking vant 5-0 over Brann i går. For første gang var jeg på en fotballkamp der det var meg fullstendig likegyldig hvilket lag som gikk av med seieren. Rause viking fotballklubb gir bort billetter til èn skole hver eneste hjemmekamp, elevene får feltet (M) ved siden av bortelagssupporterne, altså på kortsiden. Hvem tror du havnet på aller aller aller første rad? På bakkeplan. Der taket ikke tok av for pisseregnet. Nemlig. Det var min venninne Samantha som hadde fått billetter på jobben, hun er lærer på Gaulen skole. Lite visste jeg om at alle Gaulen skoles elever skulle sitte bak meg og hyle Ut me Brann i 2 x 45 minutter da hun inviterte meg med, men jeg kan liksom ikke klage heller siden elevene var den direkte årsaken til at jeg var til stede. Samantha kunne betro meg at de gjør seg bedre i 17.-mai-toget enn på fotballtribunen, men jeg tviler på at de gjør seg bra noe sted som helst. Jeg syns egentlig at 9 til 12årsalderen er den minst sjarmerende alderen på barn. En av guttene bak meg kunne stolt fortelle at han hadde satt ny rekord, kunne kompisen huske den gangen på speiderleiren da vedkommende hadde fjertet 10 ganger? Vel, nå var han oppe i 11.

Jeg registrerer at Viking fotballklubb er opptatt av kampen mot mobbing, men det gjør ingenting at 16000 supportere piper og ler når bortelaget leses opp. Det jeg sliter med når det gjelder fotball er følgende: Supporterne insisterer på at laget deres er best, selv om laget ligger på 11. plass på tabellen. Selv om det var bare flaks at andre lag vant og tapte på en slik måte at Viking tjente på det. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å smile skjevt. Viking er det dårligste av alle lagene som har unngått å rykke ned eller spille kvalifisering. Styret har gjort en drittjobb, men å si opp seg selv... åååå nei DET gjør de ikke. Dette til tross for at de har ansatt en rekke inkompetente pysetrenere de siste åra (Med unntak av Keiko - som er knakande god).
Det aller verste med Viking er musikken. Det ska vær kvitt (klapp, klapp, klapp, klapp) det ska vær blått (klapp, klapp, klapp, klapp) det ska væra Viking, forstått! (klapp, klapp, klapp, klapp). Selv jeg kunne skrevet en bedre sang.
La det være sagt - trønderske barn er ikke smartere enn Gaulen-elevene, det pipes når bortelaget leses opp, og det er ikke kjekkere å sitte i regnet i Trondheim,MEN: sangene er definitivt bedre - og fotball-laget er ti tusen ganger bedre!

Helt til slutt: Jeg satt ved siden av Brann-supporterne, og jeg syntes ikke så synd på dem selv om de var veldig triste og leie seg. Da 4-0 scoringen gikk i nettet snudde jeg meg for å se på dem, og da sto det 8 uniformerte politifolk og "passet på". Til høyre for meg sto 4 brannmenn med hjelm og regnbranntøy og det hele. På TV satt Arne Johannesen og sa "fleire ressursar til politiet". Finn feilen.

3 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Du kunne sikkert ha solgt billetten din for en tusing eller så. Supporterkulturen er ikke særlig intelligent, hverken i Trondheim eller Stavanger, sangene er ikke særlig bra- noen av stedene- hvis du vil ha bra musikk, så er ikke en fotballstadion stedet du velger. Når rosenborgsupporterne synger RO-SEN-BORG!, så er det vel heller ikke med det mål for øye å vinne nobelprisen i kjemi, eller finne en kur mot kreft? I såfall sliter de. Forøvrig har jeg en sms på telefonen min som sier HEIA VIKING!- med ditt telefonnummer bak- så helt nøytral var du ikke. Søndagen var relgiøs- en fantastisk kamp for å overleve- det er på grunn av slike kamper at man elsker fotball. Hadde ikke Lågmo sykemeldt seg, hadde Brann tatt seriegullet. Det finnes en bra Vikingsang- og den skal spilles inn i vinter.

tir. nov. 07, 09:35:00 a.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Jeg er enig i at det er Lågmos sykemelding som førte Rosenborg i teten - i tillegg til Våtum sin innsats. La meg få tilføye at jeg kun skreiv dette innlegget for å se om du i det hele tatt leser bloggen min. Er det DIN vikingsang som skal spilles inn?
Kan du forresten hilse til den danske liverpool-supporteren!? Kul jente!

Det er sant at det ikke er likegyldig for meg hvem som vant. Jeg er glad i Stavanger, og det er godt for byen at fotball-laget er i eliten. Og videre at det lages bra kultur her, som feks poporkesteret ditt. Hva har Sandnes skjenket norsk kultur- og idrettsliv? Kjartan Salvesen? Ynkelig.

tir. nov. 07, 01:26:00 p.m. 2006  
Anonymous Anonym said...

För mig har det alltid varit fascinerade att se hur mycket bollsporter som fotboll och ishockey engagerar människor.

Om man frågar högt uppsatta företagsledare, så säger de att anledningen är att man ser bra exempel på hur folk måste lära sig samarbeta och arbeta mot ett gemensamt mål. Enligt mig är detta enbart en ursäkt för att de ska få sätta sig och titta på något i den här stilen utan att känna sig barnsliga. Att slaviskt titta på bollsport är inte ett dugg mer moget än att vara beroende av en dator eller ett dataspel.

Vi har så dålig fantasi med samtalsämnen att sport blir något roligt att diskutera på fikarasten... precis som vädret. Eller vad man ska göra i helgen. De ämnen som verkligen borde engagera oss - de orkar vi inte med.

lør. nov. 11, 12:44:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home