tirsdag, juni 20, 2006

Purpur og gull

Ja, det er grunn til aa lure litt naar man paa ferie i utlandet ikke har bedre ting aa gjoere enn aa sitte paa internettkafè. Grunnen er enkel: det som i gaar kveld saa ut som en nydelig brunfarge er i dag purpurroedt. I dag er solen min fiende.

Jeg turte faktisk aa spise fisk i gaar, vi endte opp paa en fiskerestaurant som heter noe med Castro. Da vi satte oss ned slo det meg som litt snodig at kelneren reklamerte med fersk laks fra Norge. Betyr dette at alt skrytet av den portugisiske fisken er tull og vas? Egentlig er det oppdrettsfisk fra Norge som staar paa menyen? Dernest bestilte jeg grillet seabas og Fredriksen sjoetunge, og foer vi visste ordet av det viftet kelneren en raa sjoetunge rett opp i fjesene vaare! Alt skjedde saa kjapt at jeg ikke rakk aa sette opp et hoeflig smil, i stedet ble det et lite skrik og en grimase. Det maatte en del smisking til foer kelneren toedde opp igjen. Mens jeg satt og funderte paa hvem han lignet paa sa Fredriksen "utrolig, han er jo en kopi av Kuram Silmandar i borettslaget". Innertier! Maten var fantastisk, og vinen gled ogsaa ned. Jeg gjorde kur til Silmandar og ble beloennet med en blomst i haaret!

For aa glede mitt publikum har jeg faktisk tenkt aa skrive litt kort i dag. Hovedtema skulle vaere Fredriksen nyoppfunnete ord GIKTKOEDD, som er betegnelsen paa en sur gammel gubbe som ikke vil sitte i trekken, og som foerst ble brukt i denne setningen: "Helvede, eg vil ikkje bli ein saann giktkoedd!". Saa sa vi i kor at dette var et ord aa skrive om i bloggen. Like etterpaa angret Fredriksen og sa at vi kunne komme til aa stoete noen. "Har du ikkje hoert om nettikette?" Jeg gir en god f i baade vanlig ettikette og i nettikette, har man foerst funnet opp ordet giktkoedd saa maa man staa for det. I dag sa forresten den samme Fredriksen at det saa ut som om noen hadde stumpet sigaren sin i oeyekroken til den lille amrikanske tjukkasen som plasker rundt i bassenget hele tiden, - og saa lo han godt.

En annen ting jeg hadde lyst til aa bruke litt tid paa var fenomenet Winnertip. Det er lenge siden jeg har sett skrukkete damer mekke sine egne winnertipsigaretter, og jeg haaper virkelig ikke at dette har gaatt av moten. Selv har jeg en kvote paa 1 lucky strike til dagen naa i ferien, det gaar glimrende. Jeg vil anbefale alle som kjenner en roeyker om aa kjoepe winnertippmekkeutstyr til vedkommende ved neste jul eller bursdag.

Det var alt for i dag.

4 Comments:

Blogger paaskeharen said...

Jeg jobber med en som sverger til winnertip. Forøvrig har du utelatt enda et dialektisk uttrykk- raggedeisen.

tir. juni 20, 12:43:00 p.m. 2006  
Blogger Frk. Frekkesen said...

Naar jeg kommer hjem skal jeg oppdatere dialektordlista mi. Raggedeisen er et godt uttrykk.

tir. juni 20, 12:51:00 p.m. 2006  
Blogger paaskeharen said...

og ratata

tir. juni 20, 01:38:00 p.m. 2006  
Blogger Rållserau said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

tir. juni 20, 05:46:00 p.m. 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home