lørdag, juni 24, 2006

Vil du betale 5 euro for aa se Fredriksen gjoere Shakira?

Jeg fikk ikke sove i gaar kveld fordi jeg laa og tenkte paa at det var ualmindelig toskete aa skrive at jeg er god til aa lyve, i forbindelse med bakepulverboksen som skal gjennom tollen. Det kunne jo framstaa som om jeg har noe aa skjule, men det har jeg altsaa ikke.

Dette hotellet er mitt favoritthotell i hele verden. Gratis internett, halv pris paa all drikke i baren under VM-kampene, flotte rom med engelskspraaklige kanaler paa tv... Jeg visste at dette kom til aa bli en bra dag med en gang vi trillet ut av hotellet i morges. (Naa er klokka riktignok bare 15.00 lokal tid, saa det kan ennaa skjee daarlige ting.) Vi gikk rett paa Hafrsfjord skolekorps, som sto og spilte for sine moedre og to tilfeldige turister, og det var nok til at jeg ble ganske roert. De spilte ikke saerlig pent. Mange mener at korpsmusikk aldri er pent - men der tar de feil. Jeg syns det er trist at ikke flere unger gaar i korps, naa skal alle gaa til privatundervisning og bli sangsolister - individualismen lenge leve. Aa spille i korps handler om aa faa til noe sammen med andre, aa gjoere hverandre gode som det heter paa fotballspraaket. Selv har jeg spilt i korps, musikkskole og storband over en tiaarsperiode, og den polske privatlaereren (som forbannet seg over at den norske oppdragelsesstilen ikke innebaerer jerndisiplin) mente at jeg var rett lovende. I slutten spilte jeg Waldhorn, og droemmen var aa spille i Symfoniorkerster. Saa kom russetida, og jeg gadd ikke aa oeve eller aa gaa i tog paa 17. mai- og det var det.

Nok utenomsnakk. Fredriksen og jeg har vaert paa Pena-Palasset i dag, og det var riktig fint. Jeg lukket oeynene og droemte at vi hadde kjoept hele slottet, og at jeg red damesal paa min egen kaldblodsvallak, ifoert en lys lilla silkekjole med perler langs skjoertekanten. Vi har ikke raad til aa kjoepe noe slott ennaa, men Fredriksen har sagt seg villig til aa danse Shakira-aktig til "These hips don`t lie" ifoert heftige roede klaer og selvsagt meterlange falske oeyevipper, det skal koste 5 euro per snute aa se paa. Jeg tror det kan bli bra.

Der kom Fredriksen tilbake fra enoteket - saa naa drar vi til Lisboa.